آرشیو چهارشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۲۸
شهرستان ها
۷

حضور هیئت طب سنتی ازبکستان بر مزار شیخ الرئیس در همدان

هیئت علمی طب سنتی ازبکستان با حضور در همدان، به مقام شامخ شیخ الرئیس ابوعلی سینا ادای احترام کردند.

همدان - خبرنگار کیهان: در این دیدار که هشت نفر از پزشکان و اعضای هیئت علمی فرهنگستان طب سنتی ازبکستان به همراهی آیت ا... غیاث الدین محمدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان و رئیس بنیاد بوعلی سینا حضور داشتند، دکتر محمد همرایف رئیس فرهنگستان طب سنتی این کشور، گفت: در روستای زادگاه بوعلی سینا در افشانه ازبکستان موزه و دانشگاهی به نام این حکیم بزرگ ساخته شده و همچنین قبر نمادین و مجسمه وی در این روستا درست شده است.

وی خواستار ایجاد و توسعه روابط فرهنگی با این شهر شد و گفت: قصد انتشار آثار بوعلی سینا را داریم.

وی ادامه داد: در شهر تاشکند، بنیاد بوعلی سینا تشکیل شده و در دو سال اخیر برنامه های خوبی را نیز اجرا کرده است.

دکتر همرایف اعلام کرد: فرهنگستان طب سنتی ازبکستان بر اساس طب بوعلی سینا کار می کند و این طب در کشور ما رواج بسیار یافته است.

وی یادآور شد: بوعلی سینا آثار برگزیده و ارزشمندی در طب سنتی دارد که با استفاده و الگوبرداری از آن آثار، می توان طب سنتی را در دنیا رواج داد و داروهای گیاهی ارزان تر و موثر را جایگزین بسیاری از داورهای شیمیایی ساخته کشورهای اروپایی کرد.

در ادامه آیت ا... غیاث الدین طه محمدی امام جمعه همدان و رئیس بنیاد بوعلی گفت: ارتباط فرهنگی بین ایران و ازبکستان و به ویژه شهر بخارا به عنوان زادگاه و همدان به عنوان مدفن شیخ الرئیس بوعلی سینا باید بیش از پیش تنگاتنگ و گسترده شود.

اعضای هیئت علمی طب سنتی ازبکستان پس از زیارت مقبره بوعلی سینا با قرائت جزء سی ام قرآن کریم بر سر مزار وی و اعلام ختم قرآن که آن را از مدتی پیش در کشور خود آغاز کرده بودند و نیز قربانی کردن یک راس گوسفند، در محوطه بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا، نذورات خود را ادا کردند.

همچنین یادداشت تفاهم همکاری بین فرهنگستان طب سنتی ازبکستان و بنیاد بوعلی سینا جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد طرفین در محورهای کلی از جمله تبادل اطلاعات علمی، اجرای برنامه های آموزشی، برپایی سمینار، چاپ و نشر میراث مکتوب با یکدیگر همکاری داشته باشند و جهت برگزاری همایش های بزرگداشت مقام شیخ الرئیس طی دو سال آینده در همدان و بخارا توافق شد.