آرشیو چهارشنبه ۲۸ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۳۷۵
سیاست
۷

صالحی: رفع تحریم یک ماه و نیم دیگر

ایسنا: علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز گذشته در نشست «آموزش و توسعه ایران اسلامی در دوران پساتوافق هسته ای»، با تاکید بر اینکه موضوع تصویب برجام در مجلس در حیطه مسئولیت مسئولان بالادست نظام است و من نظر شخصی ام را بیان می کنم، گفت: «برجام نه یک معاهده است، نه یک کنوانسیون بین المللی و هیچ کدام از کشورهای 1+5 برجام را به کنگره یا مجلسشان نمی برند. فقط آمریکا آن را به کنگره می برد و آن هم نمی خواهد مفاد برجام را موردارزیابی قرار دهد و فقط به طورکلی همه آن را رد یا تایید می کند».

صالحی ادامه داد: «برجام، برنامه جامع اقدامات مشترک است و امضای هیچ کس پای آن نیست. ما چطور می خواهیم چیزی را به مجلس بفرستیم که هیچ کس متولی آن نیست». او درعین حال، با اشاره به اینکه در ان پی تی و توافق پادمان، از دید طرف مقابل، ایران خطاهایی کرده، تصریح کرد: «ما این اختلاف را به صورت مذاکره رفع کردیم، اما رسیدگی به برجام حق مجلس است، چراکه مجلس در راس امور است».

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از صحبت هایش، با بیان اینکه پس از توافقات، تعهداتی ایجاد می شود، اما به زمان اجرای آن موکول می شود، گفت: «زمان اجرای تعهدات به اقدامات ایران بستگی دارد؛ برای مثال ما ابتدا باید مخزن فولادی اراک را از قلب اراک در بیاوریم و این به زمان نیاز دارد».

صالحی با بیان اینکه اقدامات طرف های ایران، نرم افزاری و روی کاغذ است و اقدامات ما، سخت افزاری و روی زمین است و به هر میزانی که سریع تر انجام شود، تحریم ها نیز زودتر لغو خواهد شد، درباره اجرای تعهدات در برجام نیز گفت: «اتحادیه اروپا پس از 90 روز تحریم های خود را لغو می کند و رئیس جمهور آمریکا نیز تحریم ها را رفع خواهد کرد. پس از 90 روز، تقریبا در اواسط مهرماه خواهد بود و باید توجه کرد که ما هنوز هیچ اقدام خاصی انجام نداده ایم و به شرط انجام امور، در یک ماه ونیم آینده ان شاءالله شاهد رفع تحریم ها خواهیم بود».