آرشیو پنجشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۴۳۴۱
ایران
۱۵

اختصاص حقابه برای تالاب هورالعظیم

یک میلیارد و صد میلیون متر مکعب حقابه سالانه برای تالاب بزرگ هورالعظیم در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: این تصمیم براساس مذاکرات صورت گرفته از سوی مقامات سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت نیرو گرفته شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده تغییر الگوی کشت و آبیاری در مسیر این حوزه را از مهم ترین اقدامات در راستای احیای تالاب هورالعظیم اعلام کرد و افزود: متوقف کردن تمام طرح و برنامه های در حال اجرا و در حال مطالعه که حقابه آنها از رودخانه کرخه تامین می شود نیز از دیگر برنامه ها در راستای احیای این تالاب است. وی با بیان این که در زمان هشت سال دفاع مقدس به دلیل احداث جاده های دسترسی، تالاب هورالعظیم به پنج حوضچه تبدیل شد، گفت: عمق کم تالاب هورالعظیم این امکان را براحتی برای تقسیم کردن آن به چند بخش فراهم کرده بود.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان اعلام کرد: استفاده بهینه از زهاب های کشاورزی برای احیای حوضچه های 4 و 5 تالاب هورالعظیم نیز در دستور کار وزارت جهادکشاورزی به منظور آبرسانی بیشتر به تالاب هورالعظیم قرار دارد و تغییر در ساخت و سازهای وزارت نفت در حوضه این تالاب و بازگشایی حوضچه شماره 3 نیز در حال انجام است.

وی تاکید کرد: لایروبی تمام رودهایی که از بخش های مختلف تالاب عهده دار ورود آب به هورالعظیم هستند نیز بزودی انجام خواهد شد.

تالاب هورالعظیم- که حدود دوسوم از آن در کشور عراق واقع شده - اکنون یکی از کانون های بحران ریزگرد در جنوب کشور است، به طوری که کارشناسان می گویند احیای این تالاب باعث کاهش بخش قابل توجهی از ریزگردهای جنوب کشور بویژه خوزستان می شود.