آرشیو پنجشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۴۳۴۱
صفحه آخر
۲۰

ایران چک و سکه های طلاو نقره میزبان بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)

عماد عزتی

روز گذشته به مناسبت میلاد امام رضا(ع) و با حضور رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و برخی وزرا، از ایران چک 50 هزار تومانی و سکه 5000 ریالی و مدال های یادبود طلاو نقره جدید رونمایی شد.

دکتر حسن روحانی در این مراسم ضمن تبریک سالروز میلاد با برکت حضرت امام رضا(ع) از انتشار ایران چک جدید و سکه طلاکه مزین به بارگاه ملکوتی آن امام همام است، ابراز خرسندی کرد و در دفتر یادبود این مراسم نوشت: «تقارن میلاد مسعود حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با هفته دولت و انتشار ایران چک جدید موجب رحمت و برکت برای کشور است، ان شاءالله.»

محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در حاشیه این مراسم با اشاره به انتشار ایران چک جدید گفت: انتشار ایران چک یادشده با ارزش 500 هزار ریال در جهت تحقق اهداف تعریف شده برای سازمان تولید اسکناس و مسکوکات صورت گرفته است و بدون تردید نسبت به ایران چک های گذشته دارای ضرایب امنیتی بالاتر و بهتری است.

وی افزود: در این باره سوژه های متعددی تهیه و بررسی شد، اما در میان همه سوژه ها، طرح حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) تائید و در طراحی ایران چک جدید تلاش شد نگاهی متفاوت به بخش های بارگاه حضرت امام رضا(ع) صورت گرفته و عملیات طراحی به گونه ای انجام شد که مکان های مورد توجه مردم در طراحی گنجانده شود. در نهایت طرح تکمیل شده مورد تائید مقامات ذی ربط از جمله رئیس کل بانک مرکزی و سپس رئیس جمهوری قرار گرفت تا پس از تصویب طرح و ابلاغ دستورات لازم، کارگرو ه ها تشکیل و اقدامات لازم برای تولید کاغذ، مستندسازی تصاویر، طراحی امنیتی و ارتقای سطح امنیت طرح آغاز و پس از این مراحل کار به امور مقدماتی تولید و مراحل مختلف اجرا سپرده شد.

این مقام مسئول با اشاره به انتشار سکه 5000 ریالی و ایران چک جدید در سالروز تولد امام رضا(ع) در شهر مشهد مقدس تصریح کرد: در این مراسم علاوه بر ایران چک 50 هزار تومانی با ابعاد و طرح جدید، سکه 5000 ریالی جدید و دو مدال یادبود طلاو نقره مزین به تصویر ضریح حضرت امام رضا(ع) در اندازه های مختلف نیز رونمایی شد.

احمدی افزود: سکه های جدید در سه قطع دو و نیم، پنج و ده بهار با عیار 900 در 1000 ضرب شده و امیدواریم بزودی در بازار توزیع شود.