آرشیو شنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۳۵۶۵
بورس
۹

روند رو به توسعه «صندوق ها»

سنا: یکی از موفقیت های بازار سرمایه در سال های گذشته را می توان توسعه صندوق های سرمایه گذاری برشمرد که مسیر سرمایه گذاری غیر مستقیم را هموار کرده است.

صندوق های سرمایه گذاری در حال حاضر شامل صندوق سرمایه گذاری در سهام، صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و صندوق مختلط است که عموم مردم می توانند به سرمایه گذاری در این صندوق ها که تحت نظارتند، بپردازند. در چهار ماه آغازین سال 1394، به رغم وضعیت خاص بازار، به طور قابل توجهی به ارزش تحت مدیریت صندوق ها افزوده شده است و تعداد 79،171 نفر سرمایه گذار حقیقی و 282 سرمایه گذار حقوقی به جمع دارندگان واحدهای سرمایه گذاری افزوده شده است. همچنین در طول این مدت ارزش دارایی تحت مدیریت صندوق ها 97 درصد رشد نشان می دهد.

هر چند عمده این مبلغ جذب صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت شده، با این حال به آشنایی سرمایه گذاران با این ابزار سرمایه گذاری غیرمستقیم کمک کرده و از طرف دیگر مسیر برای تامین مالی از طریق انتشار انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت (صکوک) تسهیل شده است. در پایان تیرماه سال جاری،به میزان 14،335 میلیارد ریال از دارایی تحت مدیریت صندوق ها به سرمایه گذاری در سهام تعلق داشته است. در حال حاضر 144 صندوق سرمایه گذاری در حال فعالیت است که با احتساب صندوق های بازار گردانی، صندوق های قابل معامله در بورس، صندوق زمین و ساختمان، صندوق پروژه و صندوق هایی که پذیره نویسی کرده اند ولی هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده اند، تعداد صندوق ها در مجموع به حدود 200 صندوق سرمایه گذاری بالغ می شود.