آرشیو سه‌شنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۶۰۱۶
رویداد
۲

توضیحات وکلای مهدی هاشمی درباره گوشی تلفن و سکه های طلا

«موبایل و سکه هایی که موکلم در اوین همراه داشته، هنگام ورود به بازداشتگاه اوین صورتجلسه شده بود.» وحید ابوالمعالی وکیل مهدی هاشمی با اعلام این مطلب در گفت و گو با «تسنیم» افزود: آقای محسنی اژه ای سخن از کشف سکه طلامی کنند و بعد عنوان می کنند که همراه داشتن سکه طلاممنوع نیست. وی ادامه داد: من با آقای مهدی هاشمی در رابطه با تلفن صحبت کردم. ایشان گفتند که «تلفن توسط یکی از اشخاص داخل زندان پس از ورود به من بازگردانده شد و عنوان شد که چون در بند عمومی و در میان زندانی های عادی هستم و ممکن است مشکلاتی برای من ایجاد شود، تنها در صورت وجود ایجاد خطر از آن استفاده نمایم.»

با این حال، آقای اژه ای می دانند که از این تلفن حتی در آن مورد خاص که یکی از محکومان به جاسوسی قصد حمله به وی را داشت هیچ استفاده ای نشد اما آیا واقعا داشتن تلفن ممنوع است؟ به رویه زندان که می نگریم، پاسخ مثبت است اما قوانین چه می گویند؟ آیین نامه اجرایی بازداشتگاه های موقت که در 30 آبان 1385 در 19 ماده و 10 تبصره به تصویب رسیده و ابلاغ شده است، در نوع خود یکی از بهترین و مترقی ترین قوانین ماست.

ماده 11 این قانون چنین مقرر کرده است که: «متهمان مجاز به خرید و استفاده از نشریات، کتب، مجلات، روزنامه ها و نیز استفاده از وسایل ارتباط جمعی به طور تمام وقت هستند؛ مگر اموری که شرعا و قانونا استفاده از آن ممنوع است. تبصره- متهمان می توانند از وسایل شخصی خود مانند تلفن همراه و رایانه استفاده نمایند.»

سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل دیگر مهدی هاشمی نیز به ایسنا گفت: قابل توجه این است زمانی که مهدی هاشمی را به زندان تحویل دادیم مقداری پول و تعدادی سکه گرمی همراهش بود که تمامی آنها صورتجلسه شد و زمانی که دلیل حمل آن را از مهدی جویا شدند، گفت که می خواهم در اعیاد تحت عنوان عیدی به دیگران بدهم.

وی گفت: «در رابطه با تلفن همراه چون بدون دوربین بود در بدو ورود مهدی هاشمی به زندان صورتجلسه شده است»