آرشیو سه‌شنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۶۰۱۶
ایران زمین
۱۴

ایران و مردم

فاضلاب، جایگزین آبیاری کشاورزی در زابل

در اطراف شهر زابل برخی افراد با شکستن لوله های فاضلاب شهری، زمین های کشاورزی را آبیاری و محصولات مختلفی از آنها برداشت می کنند که این محصولات به طور مستقیم یا غیرمسقیم به چرخه غذایی مردم این شهرستان وارد می شود.

«حامد گنجعلی» رئیس دامپزشکی زابل در این باره به ایرنا گفت: پساب خام فاضلاب برای پرورش جو و گندم و در نهایت برای پرواربندی دام استفاده می شود.

نخستین تاثیر فاضلاب خام، بر محیط زیست از طریق نفوذ مواد شیمیایی و فلزات سنگین در خاک است.

افزایش عوارض آزادراه لرستان

افزایش نرخ عوارض آزاد راه خرم آباد - پل زال که رفته رفته نام «خرم زال» را به خود گرفت، این روزها موجب گلایه لرستانی ها و خوزستانی ها شده است.

به گزارش ایرنا، آزادراه «خرم زال»در حد فاصل 2 شهر خرم آباد و اندیمشک قرار گرفته که با هدف کاهش تصادف و زمان سفر، صرفه جویی سالانه 400 میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش 60 کیلومتری طول آزاد راه نسبت به مسیر قدیمی خرم آباد - پلدختر - اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این مسیر احداث شد و در 11 آبان سال 89 به بهره برداری رسید. ساخت این آزادراه یک هزار و 500 میلیارد ریال هزینه داشته که 50 درصد آن را دولت و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده است.

در اظهارنظرهای متفاوت، عوارض دریافتی از خودروها در این آزادراه از 18 تا 30 سال پس از بهره برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد داشت. با گذشت5 سال از بهره برداری این آزاد راه، عوارض آن همچنان خبرساز شده و نارضایتی مردم لرستان و خوزستان را به همراه داشته است.

«عبدالرضا دستمالچی» رئیس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال در این خصوص به ایرنا گفت: متاسفانه رانندگان و مسافران تمام مبالغ عوارضی را که پرداخت می کنند به حساب بهره بردار این آزادراه می گذارند.

تنها 104 کیلومتر از آزادراه خرم آباد - پل زال در حوزه استحفاظی لرستان و بقیه آزاد راه واقع در خوزستان و درحوزه استحفاظی اندیمشک است که بهره بردار عوارض آن شرکت دیگری است و ارتباطی به شرکت بهره بردار خرم آباد - پل زال ندارد. وی درخصوص چگونگی افزایش نرخ عوارض آزادراه ها تصریح کرد: شرکت بهره بردار خرم زال مبلغی را به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرد و این وزارتخانه هم با افزایش آن موافقت کرده است.