آرشیو چهارشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۴۷
اقتصادی
۴

رئیس سازمان چای: سالانه 500 میلیون دلار صرف واردات چای می شود

رئیس سازمان چای کشور گفت: 85 درصد از چای مورد نیاز ایران از طریق واردات تامین می شود که 500 میلیون دلار بابت آن، ارز خارج می شود.

محمدولی روزبهان در گفت وگو با فارس با بیان اینکه تامین 85 درصد چای مورد نیاز کشور از طریق واردات است افزود: تقریبا حدود 500 میلیون دلار صرف واردات چای به کشور می شود.

وی ادامه داد: اگر چای در کشور تولید نشود سالانه مبلغ 650 میلیون دلار باید صرف واردات کرد. ضمن اینکه 80 درصد باغات چای کشور، امکان کشت هیچگونه محصولی در آن وجود ندارد، چون این اراضی در ارتفاع و سطح شیب دار قرار دارد و در صورت رها شدن به اراضی غیرقابل کشت تبدیل می شود. رئیس سازمان چای درباره میزان تولید این محصول در کشور گفت: تاکنون 71 هزار تن برگ سبز چای برداشت شده که این مقدار بیانگر 15 درصد رشد نسبت به کل تولیدات سال گذشته است.

روزبهان با بیان اینکه چای ایرانی، بدون استفاده از سم تولید می شود و از این نظر در جهان منحصر به فرد است ادامه داد: با توجه به تولید کیفی مناسب، امسال کارخانجات چای تمام تولیدشان را به فروش رسانده اند. چای ایرانی اقبال مردم را بدست آورده و به راحتی به فروش می رود.

وی درباره پرداخت مطالبات چایکاران گفت: کشاورزان تاکنون 77میلیارد تومان بابت فروش برگ سبز چای از دولت دریافت کرده اند که تا چند روز آینده به 90 میلیارد تومان می رسد. این مبلغ 80 درصد طلب چایکاران است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه احیای سه هزار هکتار چایکاری، برای 2100 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می کند ادامه داد: چای نفوذ آب را به زمین بیشتر کرده و موجب حفظ ذخایر آبی می شود.