آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۴۸
اقتصادی
۴

زنگنه: پس از یک سال دریافتیم راهبرد عربستان کارساز نبوده است

وزیر نفت دولت روحانی اذعان کرد پس از یک سال دریافتیم که راهبرد عربستان برای بازار نفت کارساز نبوده است.

بیژن نامدارزنگنه در گفت وگو با شبکه آمریکایی سی ان ان گفت: راهبرد عربستان برای حفظ سهم اوپک در بازارهای جهانی کارساز نبوده و ایران خواستار بازنگری در این راهبرد است.وی افزود: پس از گذشت یک سال از واکنش بازار و تولیدکنندگان شیل اویل به راهبرد حفظ سهم، ما دریافتیم که در پیش گرفتن این راهبرد تاثیر مهمی ندارد و من فکر می کنم داریم به مرحله ای می رسیم که تصمیم بگیریم چگونه بازار را مدیریت کنیم.

به گزارش ایسنا وزیر نفت ایران گفت: اوپک باید قیمت های جهانی نفت خام در سطوح 70 تا 80 دلار برای هر بشکه را به عنوان هدف خود در نظر گیرد.

این در حالی است که قیمت نفت خام آمریکا در معاملات آتی بازار بورس نیویورک (نایمکس) هم اکنون در سطوح 46 دلار برای هر بشکه معامله می شود.

گفتنی است از یک سال پیش کارشناسان دلسوز به وزارت نفت هشدار می دادند که همراهی ایران با عربستان برای حفظ سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه نفت اقدام صحیحی نیست.بنا به اعتقاد این کارشناسان، ایران می بایست با فعالیت بیشتر در اوپک و همراهی با کشورهایی نظیر ونزوئلانسبت به کاهش سقف تولید اوپک برای مقابله با روند کاهش قیمت ها اقدام می کرد اما وزارت نفت دولت روحانی توجه چندانی به این هشدارها نکرد.

گفتنی است از یک سال پیش عربستان در یک توطئه آشکار و با هماهنگی آمریکا اقدام به افزایش تولید نفت کرد که در نهایت قیمت نفت از بشکه ای 100 دلار به 40دلار در حال حاضر رسیده است.

اوپک طی سال جاری دو بار نشست برگزار کرد ولی در هر دو نشست به علت مخالفت عربستان و عدم اقدام جدی از سوی سایر کشورهای نفتی، سقف تولید اوپک برای مقابله با روند کاهش قیمت ها تغییری پیدا نکرد.