آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۶۰۱۸
ایران زمین
۱۴

ایران و مردم

خشکیدگی 70 درصد نخل های شادگان

70 درصد از نخیلات شهرستان شادگان به دلیل پدیده خشکسالی، دچار عارضه خشکی زدگی شده اند.

«محمد مطرودی» مدیر جهاد کشاورزی شادگان در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: آب مورد نیاز80 درصد از نخیلات این شهرستان از رودخانه جراحی تامین می شد اما در فصل پرورش رطب، خرما و خارک، به دلیل کمبود آب 70 درصد از نخیلات شادگان دچار خشکی زدگی شده اند.

وی افزود: مسائل و مشکلات مربوط به بحث تامین آب نخیلات شهرستان موجب شد تا کیفیت خرمای تولیدی نسبت به سال های گذشته بسیار افت کند.

اینجا جلوی میهمان درخت سر می برند

در شهرستان بافق از توابع استان یزد رسم بر این است تا هرگاه میهمان ویژه ای دارند، یکی از درختان خرما را سر ببرند و پنیر خرما را پیشکش او کنند.

«محمد علی قاسم زاده» که نخلستان دارد به ایسنا گفت: بسیاری از مسائل درخت خرما مشابه انسان است و بسیاری از اصطلاحاتی که برای انسان به کار می رود، برای درخت خرما هم به کار می رود؛ برای مثال وقتی انسان بچه ای را به دنیا می آورد، می گوییم زایمان کرده، زمانی هم که درخت خرما در فصل بهار خوشه درمی آورد می گوییم زایمان کرده است. برخلاف درختان دیگر اگر سر درخت خرما را ببریم می میرد.

وی ادامه داد: هیچ چیز درخت خرما دور ریختنی نیست. خرما درون خودش یک دل دارد که داخل آن یک پنیر سفیدرنگ است. این دل وظیفه غذارسانی به شاخ و برگ را بر عهده دارد و خوشه خرما کل مواد غذایی خودش را از همین دل می گیرد.

این دل خرما قابل خوردن است. زمانی که میهمانی می رسید چون امکان پذیرایی در کویر محدود بوده، اهالی کویر علاوه بر خرمایی که در تابستان به دست می آوردند، در زمستان یکی از درخت های نر را می کشتند و بعد از آنکه پوست تنه آن را می کندند به دل سفیدی می رسند که پنیر خرما در آن است. طبع این پنیر هم سرد است.

بعد از آنکه پنیر را به قطعات کوچک تر می برند، روی پوست نخل که به آن لیف می گویند همراه با شیره و سکنجبین سرو و پیش کش میهمان می کنند.