آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۶۰۱۸
سلامت و زیبایی
۱۵
مراقبت و سلامت

افزایش مهارت های زندگی کلید کنترل اعتیاد

دکتر محمد باقر کجباف، کمبود محبت از جانب والدین، دوستان ناباب و مشکلات اقتصادی را از علل عمده اعتیاد دانسته و می گوید: خانواده با تربیت صحیح و آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان می تواند مانع گرایش فرزندان به مواد مخدر شود.

این روانشناس در ادامه می افزاید: هرچند فقر و بیکاری در بروز اعتیاد سهمی قابل توجه دارند اما نمی توان نقش مهارت های اجتماعی را نادیده گرفت.

در حقیقت جوانانی که در مهارت های اجتماعی و برقراری رابطه با دیگران ضعیف باشند، رنج و ناراحتی زیادی تحمل می کنند و از آنجایی که همواره نگران از دست دادن دوستان خود و نا توانی از برقراری ارتباط با دیگران هستند، یا به همرنگ شدن با دوستان ناباب تن می دهند ویا به دلیل فرار از انزوا و کاهش رنج تنهایی به مصرف مواد می پردازند.

وی با اشاره به اینکه گاهی افراد به این دلیل به مصرف مواد می پردازند که بسیاری از مهارت های شخصی مهم برای زندگی سالم را نیاموخته اند یا بد آموخته اند، تصریح می کند: ضعف در مهارت هایی مانند تفکر نقادانه، حل مساله، رفتار قاطعانه، برقراری ارتباط، کنترل و مقابله با استرس، مقابله با هیجان ها می تواند منجر به اعتیاد شود. لذا آموزش هرچه بهتر مهارت های زندگی توسط والدین در کاهش اعتیاد بسیار موثر است.

کجباف در خاتمه با اشاره به اینکه ناآشنایی با علائم افسردگی می تواند باعث اعتیاد شود، می گوید: از آنجایی که بسیاری از مردم نشانه های افسردگی را نمی شناسند، متوجه نمی شوند که دچار این بیماری شده و احساس غم، اندوه، خستگی، دلتنگی و... که مربوط به این بیماری است آنان را آزار می دهد.

به همین دلیل بنا به توصیه دوستان یا چاره اندیشی خود به مصرف مواد روی می آورند تا کمی احساس شادی و نشاط کنند. نکته مهم آن است که نه تنها با مصرف مواد حال آن ها بهتر نمی شود، بلکه به دلیل مشکلات مربوط به اعتیاد و عدم درمان صحیح، افسردگی آنان تشدید می شود.