آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۶۰۱۸
فرهنگ و هنر
۲۳

از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد

تکمیل مجموعه «سیری در هنر ایران»

با انتشار مجلد چهارده و پانزده کتاب «سیری در هنر ایران» این مجموعه هنری به صورت کامل از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. مجموعه سیزده جلدی «سیری در هنر ایران» اثر آرتر آپم پوپ که در سال 1387 توسط انتشارات علمی و فرهنگی و به همت جمعی از مترجمان به فارسی برگردانده با دو مجلد چهاردهم و پانزدهم تکمیل شد.

ترجمه و برگردان این مجموعه که در سال 1938 پس از 20 سال تلاش پروفسور آرتر آپم پوپ و 56 نفر از هنرشناسان و ایران شناسان انتشار یافته بود، 10 سال به طول انجامید. به گفته سیروس پرهام سرویراستار این اثر، «سیری در هنر ایران» در بردارنده بررسی تخصصی تمامی هنرهای میهن ما از دوران پیش از تاریخ تا به امروز است و دست کم دو نسل از فرهیختگان و هنردوستان این سرزمین، سال ها در انتظار ترجمه این مجموعه بودند.

جلد چهاردهم حاوی کتابنامه، واژه نامه، نمایه و جلد پانزدهم شامل پیوست ها و تعلیقات است و به منظور رفع نیاز اهل تحقیق به مجموعه سیزده جلدی «سیری در هنر ایران» افزوده شده است. تهیه و تدوین این دو مجلد در ضمن ویرایش و ترجمه فارسی ضرورت یافته و کارشناسان و خبرگان هر حوزه هنری درصدد تصحیح و تکمیل این مجموعه و به روز کردن برخی از مطالب کهنه و نظریه های منسوخ و افزودن یافته های تازه برآمدند. همچنین تعداد محدودی از جلدهای چهاردهم و پانزدهم «سیری در هنر ایران» هم اکنون در فروشگاه های انتشارات علمی و فرهنگی عرضه می شود.