آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۶۰۱۸
فرهنگ و هنر
۲۳
آن سوی مرز

فرش قرمز ونیز پهن شد

ساعاتی پیش از افتتاح جشنواره فیلم ونیز آلبرتو باربرا مدیر هنری این جشنواره درباره هفتاد و دومین دوره آن سخن گفت.

در حالی که جشنواره فیلم ونیز در سال های اخیر فیلم هایی را انتخاب کرده که بعدا اسکارهای متعددی هم گرفته اند و فیلم «مرد پرنده ای» سال پیش و «جاذبه» سال پیشتر از نمونه های آن هستند، این جشنواره امشب با نمایش فیلم «اورست» هفتادو دومین دوره خود را کلید می زند.

«اورست» به کارگردانی بالتازار کورماکور کارگردانی نسبتا ناشناس از ایسلند، فیلمی پر از ستاره است که جیک جیلنهال، کایرا نایتلی و جاش برولین از جمله آنها هستند. این فیلم ماجرای یک مصیبت واقعی را که سال 1996 بر بلندترین قله جهان رخ داد، تصویر کرده است. برخی از برترین فیلم های بخش رقابتی شامل فیلم «دختر دانمارکی» ساخته تام هوپر با بازی ادی ردمین در نقش شخصیت اصلی، «هیولاهای بی وطن» با بازی ادریس آلبا بر مبنای رمانی درباره کودک سربازان در آفریقا، «برابرها» فیلمی آینده نگرانه از درک دورموس با بازی کریستین استوارت و نیکلاس هولت، «یک موج بزرگ تر» ساخته لوکا گواداجنینو با بازی اسوینتون جانسون و رالف فاینس است. «به خاطر آور» فیلمی از آتوم اگویان کانادایی تریلری درباره شکار نازی ها با بازی کریستوفر پالمر و مارتین لاندو نیز در این بخش به نمایش درمی آید.

امسال 21 فیلم در بخش رقابتی نمایش داده می شود و جشنواره که از شب گذشته، 2 سپتامبر در جزیره لیدو شروع به کار کرده است، پس از 11 روز در 12 سپتامبر با معرفی برندگان جوایزش به کار خود خاتمه می دهد. «چهارشنبه 19 اردیبهشت» ساخته وحید جلیلوند با بازی برزو ارجمند و نیکی کریمی از ایران در بخش افق ها سهم ایران از قدیمی ترین جشنواره اروپاست.