آرشیو شنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۴۳۴۸
صفحه اول
۱
یادداشت1

ضرورت عبور برجام از مسیر قانونی

دکتر اسماعیل کوثری

براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، مجلس باید به بررسی برجام به عنوان توافقی تعهدآور برای کشورمان ورود پیدا کند و این همان نکته ای است که رهبر معظم انقلاب هم در بیانات اخیرشان بر آن تاکید کردند.

از یاد نبریم که حضرت آیت الله خامنه ای چه در زمان ریاست جمهوری شان و چه در 26 سالی که از دوران رهبری ایشان می گذرد، همواره بر رعایت قانون تاکید داشته و از آنجا که مسیر قانون از مجلس می گذرد و نمایندگان مجلس هم منتخبان مردم هستند، بنابراین ایشان بار دیگر بر رعایت قانون و توجه به نقش مجلس در بررسی برجام تاکید کردند. در چنین شرایطی نمایندگان مجلس که از چندی قبل با دعوت از دیپلمات ها، منتقدان، متخصصان و صاحبنظران، کار بررسی برجام را آغاز کرده اند، به سیر مطالعات تخصصی در این رابطه ادامه داده و در ادامه این مسیر، ضمن مذاکره با دولت، در صورت ارائه تقدیم لایحه برجام، رسیدن آن به صحن مجلس را پیگیری می کنند و در صورت نیاز به تدوین طرحی در این خصوص، اقدام خواهند کرد.

با توجه به این که موضوع برجام، فراتر از مجلس و دولت، موضوعی اثرگذار در تاریخ کشورمان است، این نیاز احساس می شود که نمایندگان بدون در نظر گرفتن ملاحظات جناحی، نظر نهایی خود را درباره برنامه اقدام مشترک اعلام کرده و ضمن هماهنگی با دیگر مراجع بررسی کننده این سند، بهترین نتیجه ممکن در جهت اجرای برجام را به دست آورده و ارائه کنند