آرشیو شنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۴۳۴۸
جهان
۶

بالاگرفتن اختلافات سیاسی در عراق

در بحبوحه ای که عراق درگیر جنگی سخت و سرنوشت ساز با گروه تروریستی داعش است، مساله فساد مقام های دولتی و نحوه مبارزه با آن به یکی از موارد اختلافی بین گروه ها و جناح های سیاسی در این کشور تبدیل شده است. همین مساله موجب نارضایتی مردم عراق شده و مراجع نیز نسبت به آن ابراز نگرانی می کنند.

در همین رابطه حیدر العبادی نخست وزیر عراق با متهم کردن برخی مسئولان به سوءاستفاده از تظاهرات مردمی، تاکید کرد تلاش هایی در داخل برای سرنگونی دولت وی در جریان است.به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری الجزیره، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در جریان دیدار با جمعی از فرماندهان نظامی و چهره های سیاسی مناطق مختلف بغداد گفت: دولت با اصلاح قانون اساسی مخالف نیست، اما این امر باید طبق قوانین و ضوابط موجود در کشور انجام شود.حیدر العبادی گفت: اطلاعاتی در دست است که نشان می دهد آنان که اصلاحات را به نفع خود نمی بینند تلاش هایی را برای سرنگونی دولت و ایجاد مشکلات برای کشور آغاز کرده اند. نخست وزیر عراق روز چهارشنبه نیز تاکید کرد به پیگیری پرونده فساد و محاکمه مفسدان پایبند است. در یک مورد دیگر، یکی از نمایندگان عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق سفر رئیس مجلس این کشور به قطر را به مثابه ناچیز شمردن خون به زمین ریخته شده عراقی ها توسط تروریست ها دانست. به گزارش شبکه العالم، عواطف نعمه روز جمعه اعلام کرد: به منظور فراهم آوردن زمینه کنار گذاشتن سلیم الجبوری از ریاست مجلس نمایندگان عراق به دلیل سفرش به کشور قطر تاکنون امضای بیش از صد نماینده پارلمان جمع آوری شده است. آخرین خبر مربوط به عراق این که منابع امنیتی در بغداد از وقوع درگیری میان نیروهای شبه نظامی «حزب الله عراق» و ارتش این کشور در شهرک صدر خبر دادند.

برخی منابع نظامی از دستگیری 13 نظامی ارتش عراق به دست نیروهای شبه نظامی حزب الله این کشور خبر دادند. درگیری ها پس از آن رخ داد که اطلاعاتی به مسئولان عراقی داده شد مبنی بر این که 18 شهروند ترکیه که اواسط هفته در شهرک صدر ربوده شده اند، در بازداشت شبه نظامیان شیعی حزب الله هستند.