آرشیو شنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۳۵۷۱
خبر
۲

اولین سفر پادشاه عربستان به آمریکا

اطمینان دهی واشنگتن به ریاض درباره ایران

گروه دیپلماسی: ملک سلمان، پادشاه عربستان برای اولین بار از زمان جلوس بر تخت شاهی در ژانویه 2015 وارد آمریکا شد تا با رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کند. ایران، سوریه، یمن و قراردادهای تسلیحاتی از مهم ترین اهداف سفر سلمان به واشنگتن است. روز پنج شنبه مقام هایی در کاخ سفید اعلام کردند که رئیس جمهوری آمریکا در دیدار روز جمعه با پادشاه عربستان سعودی بر پایبندی واشنگتن به همکاری با ریاض در برابر آنچه «تهدیدهای امنیتی ایران» خوانده شده است، تاکید خواهد کرد.

دولت های عربی منطقه بیم آن دارند که توافق هسته ای بین تهران و کشورهای غربی که در وین حاصل شد، نفوذ ایران در منطقه را افزایش دهد. براین اساس، اوباما که میزبان ملک سلمان است، تلاش خواهد کرد تا نگرانی ها را در اینباره کاهش دهد. در همین ارتباط بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی اوباما گفت: «ما از نگرانی های عربستان سعودی درخصوص اقدامات ایران پس از لغو تحریم های این کشور آگاهی داریم و تمام توان خود را برای مقابله با هرگونه تهدیدهای ایران علیه همسایگانش به کار خواهیم گرفت.» در یک سال اخیر عربستان در کنار اسرائیل از مخالفان اصلی توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 بوده است.

دیدار اوباما با ملک سلمان در کاخ سفید در شرایطی انجام می شود که قرار است کنگره آمریکا، دو هفته دیگر توافق هسته ای ایران را به رای بگذارد. پیش از این سران دولت های عربی در اواخر اردیبهشت 94 با باراک اوباما در کمپ دیوید دیدار کردند. در این دیدار که با غیبت پادشاه عربستان، سلطان نشین عمان و پادشاه بحرین برگزار شد، اعراب نتوانستند امتیاز قابل توجهی را از کاخ سفید بگیرند. تحلیلگران معتقدند که ملک سلمان در این سفر علاوه بر بیان دیدگاه هایش در موضوع هسته ای و ورود ایران به اقتصاد جهانی، به طرح دیدگاه های عربستان در بحران سوریه و یمن خواهد پرداخت و بر تعهد بیشتر آمریکا در این دو جبهه و تقویت مواضع مخالفان تاکید خواهد کرد. همچنین نهایی کردن قراردادهای نظامی بخش دیگری از اهداف سلمان در سفر به واشنگتن است. مقامات دولت آمریکا به یک روزنامه آمریکایی گفته اند پنتاگون در حال نهایی کردن قرارداد یک میلیارد دلاری تسلیحاتی با عربستان سعودی در پرتو توافق هسته ای ایران است.