آرشیو شنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۴۳۴۸
جامعه
۱۷

معاون وزیر علوم: نیمی از مراکز دانشگاهی کشور فاقد کیفیت هستند

معاون آموزشی وزیر علوم با اعلام این که در کشور از 2680 مرکز دانشگاهی 143 مورد دانشگاه های دولتی هستند، بیان کرد: تقریبا 50 درصد مراکز دانشگاهی ما فاقد کیفیت هستند و حداقل استانداردها را ندارند.

به گزارش ایسنا، مجتبی شریعتی نیاسر بخشی از موارد فاقد کیفیت در این مراکز را ضعف امکانات، تامین نشدن بودجه و نیازهای دانشجویی دانست و مطرح کرد: 358 موسسه آموزش عالی غیردولتی که حدود 40 درصد جمعیت دانشجویی را به خود اختصاص داده اند، در حال فعالیت هستند، اما برخی از این موسسات با داشتن فقط 500 دانشجو، دچار مشکلاتی هستند.

شریعتی یادآور شد: با توجه به امضای توافق نامه و موقعیت پساتحریم منتظر ورود دانشجویان خارجی بسیاری به کشور هستیم و دانشگاه های کشور نیز باید آمادگی ورود دانشجویان خارجی را داشته باشند.

وی عنوان کرد: مراکز و موسسات دانشگاهی باید ورود این دانشجوهای خارجی را به عنوان فرصت ببینند و به توسعه فعالیت های برون مرزی بپردازند.

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر این که وزارت علوم مخالف توسعه کمی نیست، بلکه به دنبال توسعه کمی هدفمند است تا موجب سرمایه گذاری در کشور شود، بیان کرد: استانداردسازی، ماموریت گرایی و گزارش توجیهی با وجود موقعیت منطقه ای از اصول برنامه های وزارت علوم است.

شریعتی با بیان این که هر یک از مراکز دانشگاهی باید برنامه راهبردی و افق چشم انداز داشته باشند، خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی ورود برای راه اندازی مراکز و موسسات دولتی باز شده و این امر خوب است، اما باید بررسی شود که این مراکز چقدر در توسعه صنعت، اقتصاد و سرمایه کشور تاثیرگذار هستند.

وی با اشاره به این که در عرصه ساخت دانشگاه ها خیرین سابقه زیادی ندارند، تصریح کرد: طی سال های اخیر توجه خیرین در ساخت موسسات و مراکز دانشگاهی جلب شده و این امر قابل تحسین است.

شریعتی نیاسر با اعلام این که هم اکنون در موسسات و مراکز دانشگاهی کشور چهار میلیون و 600 هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: از این تعداد حدود 13 تا 14 درصد در مراکز دولتی و 85 درصد آن در موسسات غیردولتی به تحصیل مشغولند.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: با توجه به آمار جذب دانشجو در مراکز غیردولتی، بیشتر این دانشجویان با اتکای بر هزینه شخصی درس می خوانند. بخش عمده ای از جمعیت جامعه ما حاضرند که زندگی خود را بدهند تا فرزندانشان در مراکز دانشگاهی مشغول تحصیل شوند.