آرشیو سه‌شنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۳۳۳۷
اقتصاد
۵
بازار

فرمان انتظار در بازار طلا

قیمت طلادر بازارهای جهانی که در نخستین لحظات مبادلات دیروز با کاهش نسبی روبه رو شده بود مجددا افزایش یافت ولی همچنان نزدیک به پایین ترین سطح خود در دو هفته گذشته تثبیت شده است.

کاهش قیمت طلادر بازارهای جهانی قیمت ها را در بازار ایران نیز با کاهشی اندک روبه رو کرد.

بررسی ها نشان می دهد قیمت جهانی طلاهمچنان تحت تاثیر گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت بازار کار و اشتغال این کشور قرار دارد.

وزارت کار امریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که اقتصاد این کشور طی ماه آگوست 173 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. این رقم در ماه جولای به بیش از 245 هزار فرصت شغلی رسیده بود. نرخ بیکاری امریکا طی ماه گذشته به پایین ترین سطح در هفت سال اخیر رسیده است.

هنوز بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو امریکا در نشست سپتامبر نرخ بهره را برای نخستین بار از سال 2006 میلادی افزایش خواهد داد. ولی بعضی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که انتشار این گزارش و نگرانی های مربوط به اوضاع اقتصادی چین موجب به تاخیر افتادن تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی خواهد شد و این مساله در نهایت به نفع قیمت جهانی طلاخواهد بود. سرمایه گذاران بین المللی در شرایط کنونی منتظر برگزاری نشست 16 و 17 سپتامبر فدرال رزرو امریکا خواهند بود. افزایش نرخ بهره امریکا می تواند موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلادر کوتاه مدت شود.

توصیه کارشناسان اقتصادی به سرمایه گذاران بین المللی این است که تا زمان برگزاری نشست فدرال رزرو امریکا و اعلام نتایج این نشست برای سرمایه گذاری در بازار طلامنتظر بمانند.

هرچند نرخ طلاو سکه در بازار عقبگردی را تجربه کرد اما قیمت دلار میل به افزایش را آشکار ساخت. بهای دلار دیروز نیز با افزایش مواجه شد تا سریال صعودی این اسکناس پشت سبز ادامه داشته باشد. دیروز هر دلار امریکا با 9 تومان رشد به 3432 تومان رسید. با افزایش تقاضا در روز گذشته، معامله گران غیررسمی سعی در افزایش دامنه نوسانات و هیجانی کردن قیمت ها را داشتند. آنها معتقد بودند دلار کشش تقویت بها را دارد. اما تقویت سمت عرضه توسط صرافی بانک ها، تحرکات بازار مدیدیت و دلار به رشد 8 تومانی تن در داد و این در شرایطی است که دلار هفته گذشته را با رشد 30 تومانی به پایان رساند.