آرشیو چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴، شماره ۴۳۶۹
جهان
۶

علی واحدی در گفت وگو با جام جم: قدرت گرفتن طالبان به سبب حمایت غرب است

معصومه زارع

شهر استراتژیک قندوز دیروز به تصرف گروه طالبان درآمد.درباره علل و عوامل سقوط این شهر در شرایط کنونی با علی واحدی موسس و مسئول بخش فرهنگی بنیاد کوثر افغانستان گفت وگو کرده ایم که می خوانید:

علت تهاجم طالبان و سقوط قندوز چیست؟

قندوز یکی از ولایت های مهم افغانستان روز دوشنبه به دست طالبان سقوط کرد. نیروهای ناتو و آمریکا قرار بود به زودی افغانستان را ترک کنند اما متاسفانه غرب به خاطر توجیه حضور خود در منطقه دست به چنین حملاتی می زند و در پشت پرده حملات طالبان قرار دارد. دخالت های غرب به جای این که ثبات را در افغانستان به همراه داشته باشد، باعث گسترش ناامنی شده است. از طرفی شمال افغانستان در مرز با روسیه و کشورهای آسیانه میانه قرار دارد و با توجه به تیرگی روابط واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین وسوریه، غرب ترجیح می دهد تا پشت مرزهای روسیه یعنی شمال افغانستان را ناامن کند.

تهاجم طالبان چه پیامی دارد؟

وضعیت جنگی بین طالبان و دولت افغانستان به ضرر ملت است و این اوضاع تنها به نفع آمریکا و ناتو است. بنابراین دولت باید متحد شده، اختلافات را کنار بگذارد و هرچه سریع تر وارد مذاکره با طالبان شود، چرا که غرب از پشت پرده در تلاش برای ناامن کردن منطقه است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که صلح در افغانستان تنها منوط به خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان است.

آیا مذاکرات دولت افغانستان با طالبان به شکست انجامیده است؟

یکی از مسائلی که آمریکا و ناتو نگرانند بحث مذاکره با طالبان است، چون هنگام تحقق صلح بین دولت و طالبان، دیگر حضور نیروهای آمریکایی توجیهی ندارد. مذاکرات صلح اخیرا به صورت مسالمت آمیز در جریان بود و طالبان اعلام آمادگی کرده بود اما متاسفانه دخالت های غرب و ناتو باعث شد تا این مذاکرات شکست بخورد.

اوضاع افغانستان را به طور کلی چطور ارزیابی می کنید؟

چند عامل دست به دست هم داده اند تا اوضاع افغانستان ناامن شود. مردم تصور می کردند بعد از تشکیل دولت وحدت ملی، اوضاع امنیتی و اقتصادی بهتر از زمان کرزای خواهد شد اما متاسفانه نفوذ پاکستان در افغانستان مشکلاتی را برای کشورمان ایجاد کرده است. از طرفی اختلافات پشت پرده میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله نیز مشکلات را دوچندان کرده است. بیماری اشرف غنی نیز خود جای بحث دارد زیرا وضعیت سلامتی اش برای اداره کشور مناسب نیست و این مساله نیز تاثیرخود را بر آشفتگی اوضاع گذاشته است.