آرشیو یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۴۱۳
آی تی
۱۵

بهترین توزیع های لینوکس که می توان نصب کرد

مسعود توکلی

بهترین نسخه مک او اس کدام است؟ بنا بر مورد استفاده، ممکن است جواب این سوال که بهترین توزیع لینوکس کدام است، برای هر شخص متفاوت باشد. فرقی نمی کند از سیستم عامل خود برای چه هدفی استفاده می کنید؛ از راه اندازی سرور و ایستگاه کاری (workstation) گرفته تا نسخه ای برای دسکتاپ و لپ تاپ و گیمینگ، توزیعی برای شما وجود دارد. در زیر نگاهی (بدون ترتیب) به چند نمونه از توزیع های لینوکس می اندازیم که از بهترین ها در زمینه خود محسوب می شوند.

اوبونتو میت (Ubuntu MATE): به گزارش زومیت، اوبونتو از همان زمان معرفی در اواخر سال 2004 تا به امروز، همواره یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس بوده است. اما مهم ترین ویژگی آن استفاده از محیط دسکتاپ MATE است که به همراه کاربری و نصب آسان اوبونتو، آن را به سیستم عاملی برای تازه واردها، مبتدی ها و علاقه مندان به لینوکس تبدیل می کند.

اوپن سوزه (OpenSUSE): اوپن سوزه دارای ویژگی ای با نام Tumbleweed (تاج خروس) است که سیستم و نرم افزارهای شما را به صورت خودکار آپدیت می کند تا همیشه به روز باشید.

مینت (Mint): این توزیع رایگان و متن باز به راحتی و از طریق USB یا DVD نصب می شود و از لحظه نصب (و بدون احتیاج به نصب برنامه های جانبی) پشتیبانی کامل چندرسانه ای ارائه می دهد.

فدورا (Fedora): فدورا به داشتن به روزرسانی های مکرر مشهور است، که گاهی اوقات فقط چند هفته یا چند ماه بیشتر با هم فاصله ندارند.

دبیان (Debian): دبیان انتخابی عالی برای سیستم های Workstation و سرور است. دبیان سه نسخه «پایدار (stable)»، «آزمایشی (test)»، و «ناپایدار (unstable)» دارد که بنا بر نیاز، هر شخص یکی از آنها را انتخاب خواهد کرد.

المنتری او اس (ElementaryOS): در حالی که اکثر توزیع ها شامل بسته های نرم افزاری با برنامه های متن باز و محیط های دسکتاپ ثالث هستند، تیم توسعه ElementaryOS همه اینها را از صفر ساخته و مناسب با رابط کاربری خودش توسعه داده است.

استیم او اس (Steam OS):استیم قصد دارد تا به انتخاب اول گیمرها برای سیستم عامل تبدیل شود. فلسفه کلی کسب وکار والو به خوبی با لینوکس همخوانی دارد.