آرشیو چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴، شماره ۳۵۹۸
بورس - صنایع
۱۰
جنب پل حافظ

بازار ضعیف

همایون دارابی

گروه بورس- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نیز با کاهش 24واحدی شاخص کل روزی ضعیف را پشت سر گذاشت. در بازار دیروز معامله گران در تحولات کلان شاهد استیضاح وزیر راه و مسکن و شهرسازی بودند که این جلسه منجر به ابقای وزیر شد.

در بازار دیروز در گروه غذایی نماد تازه وارد پگاه فارس با تعادل مواجه شد.همچنین، سازمان بورس موافقت اصولی انتشار دو صکوک استصناع و اجاره 227 میلیارد تومانی بانرخ سود 23 و 21 درصدی را صادر کرد. شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی برای ساخت ساختمان های صنعتی کارخانه کنسانتره و گندله خود هر یک به ظرفیت تولید 2/ 5 میلیون تن در سال، اوراق صکوک استصناعی به مبلغ 162 میلیارد تومان با نرخ سود 23درصد و پرداخت سه ماهه منتشر خواهد کرد.

همچنین شرکت دانا پتروریک کیش قصد دارد برای خرید یک دستگاه دکل حفاری خشکی با قدرت 2000 اسب بخار مبلغ 65 میلیارد تومان اوراق اجاره منتشر کند. این صکوک هم با نام، با نرخ سود 21 درصد (پرداخت در دوره های سه ماهه) بوده و زمان سررسید آن 4 سال است. در گروه سیمانی سیمان هرمزگان در گزارشی خاطر نشان کرد: به رغم عقب ماندگی از برنامه بودجه به سود پیش بینی شده خود برای سال مالی جاری دست خواهد یافت. در این گروه سیمان دورود نیز دیروز از برنامه خود برای افزایش سرمایه 900درصدی پرده برداشت.

این افزایش سرمایه از دو محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها 5/ 56 میلیارد تومانی (معادل 707 درصد) و باقی از آورده نقدی سهامداران و مطالبات انجام خواهد شد.

در این گروه نفت و گاز پارسیان نیز دیروز برای برگزاری مجمع فوق العاده افزایش سرمایه در پنج شنبه این هفته متوقف شد.

براساس اعلام اولیه این افزایش سرمایه 50درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران تامین و صرف اصلاح ساختار مالی، جبران مخارج سرمایه ای صورت گرفته بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر و تحصیل سرمایه گذاری های بلندمدت خواهد شد.

در صورت موافقت مجمع فوق العاده سرمایه اسمی این هلدینگ بزرگ به4500میلیارد تومان خواهد رسید.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی اما تقریبا متعادل بود که در آن شاخص با افت 04/ 0 درصدی به رقم 61هزار و 209واحد رسید. ارزش معاملات هم در بورس به 76 میلیارد تومان و در فرابورس به 41میلیارد تومان بالغ شد.