آرشیو پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴، شماره ۴۳۷۶
ایران
۱۵

صادرات پسته «خاش» با نامی دیگر

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: پسته این شهرستان به دلیل نبود امکانات و کارگاه های فرآوری با نام پسته رفسنجان صادر می شود.

امان الله طوقی در گفت وگو با ایرنا افزود: نبود کارگاه های فرآوری و بسته بندی و برندسازی این محصول، از مهم ترین دغدغه های مسئولان و پسته کاران خاش است که متاسفانه محصول تولیدی آنان با آرم رفسنجان صادر می شود.

وی گفت: با توجه به ظرفیت خوب شهرستان در تولید پسته، طرح توسعه باغ های مختص این محصول با هدف رونق بخشیدن به موضوع اشتغال، تولید و توسعه اقتصادی در کنار صرفه جویی بهینه در مصرف آب در منطقه در دستور کار دولت است. وی ادامه داد: هم اینک 5050 هکتار باغ پسته در شهرستان خاش وجود دارد که 1500 هکتار آن غیر بارور و 3550 هکتار آن بارور است. متوسط برداشت پسته از هر هکتار باغ شهرستان خاش 1200 کیلوگرم است.وی افزود: بعد از خرما بیشترین سطح زیر کشت باغ های این شهرستان به پسته اختصاص دارد.

طوقی ادامه داد: در چند سال گذشته بخش عمده ای از نهال قابل کشت پسته از استان های دیگر به این شهرستان فرستاده می شد که مشکلاتی را به همراه داشت، اما هم اینک خاش بخش زیادی از نهال مورد نیاز کشاورزان خود و حتی دیگر شهرستان های استان را نیز تامین می کند.

مدیر جهاد کشاورزی خاش، یکی از اساسی ترین مشکلات باغداران پسته در این شهرستان را نبود کارخانه های بسته بندی و فرآوری عنوان کرد.

بخشدار مرکزی خاش نیز با اشاره به این که دوسوم باغ های پسته شهرستان در این بخش واقع شده است، تلاش برای برندسازی، بسته بندی و فرآوری محصول پسته را از اولویت های مهم دولت عنوان کرد. مجتبی شجاعی در کنار این موضوع، برپایی جشنواره های پسته را برای معرفی توانمندی های کشاورزان شهرستان خاش مهم برشمرد.وی افزود: کشاورزان شهرستان مجبور هستند، پسته خود را که به لحاظ کیفیت به مراتب بهتر و بالاتر از پسته رفسنجان است، به دلیل استقبال کم و نبود کارخانه بسته بندی به رفسنجان ارسال کنند. به همین دلیل پسته خاش با نام پسته رفسنجان وارد بازار می شود.