آرشیو شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴، شماره ۳۳۶۳
اقتصاد
۴

زیر ذره بین اقتصاد

تعویق در پرداخت قسط دوم بدهی نفتی هند

هند برای پرداخت دومین قسط بدهی نفتی خود به ایران در تاریخ مقرر اعلام آمادگی کرد. هند با تاکید بر اینکه انتظار ندارد پرداخت بدهی نفتی ایران روی بازار ارز در این کشور تاثیر بگذارد، برای پرداخت دومین قسط از بدهی نفتی به ایران اعلام آمادگی کرد. اچ آر خان، معاون بانک مرکزی هند به رسانه های این کشور گفت: ما در حال حاضر 700 میلیون دلار پرداخت کرده ایم. 700 میلیون دلار باقیمانده در حال حاضر خریداری شده و در تاریخ مقرر به ایران پرداخت خواهد شد.

تدوین دستورالعمل پرداخت 100 میلیارد مشوق صادراتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با نگاه مقررات زدایی و کاهش هزینه تولید، صادرات کالابه خارج از کشور را رقابتی خواهیم کرد، از تدوین دستورالعمل پرداخت 100 میلیارد تومان مشوق صادراتی خبر داد. ولی الله افخمی راد با تاکید بر اینکه پرداخت نقدی مشوق صادراتی به صادرکننده چندان گره گشا نبوده است اضافه کرد: در دستورالعمل جدید پرداخت مشوق های صادراتی تلاش شده تا کمک هزینه اعزام هیات های تجاری، پرداخت بخشی از هزینه بنگاه ها برای شرکت در نمایشگاه خارج از کشور، کاهش کارمزد تسهیلات بانکی و اعطای یارانه حمل و نقل صادراتی هدفگذاری شود.

پدیده شوم برگه فروشی از بین می رود

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه شهرداری ها بحث حضور مجریان ذی صلاح در ساخت و ساز را رعایت نمی کنند، گفت: مذاکرات اجرایی شدن صدور شناسنامه فنی ساختمان برای تمام واحدهای مسکونی با نهادهای ذی ربط آغاز شده است. حامد مظاهریان در خصوص برگه فروشی برخی مهندسان ناظر ساختمان گفت: اتفاقا مهندسان ناظر ما بیدار هستند و این پدیده شوم را زیر سوال می برند بنابراین برای برخورد با این بخش عزم و اراده جدی وجود دارد تا این پدیده ناپاکی از بین برود.

افزایش هزینه زندگی با افزایش بهای ارز

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تاکید کرد: دوره وابستگی کشورمان به نفت سرآمده است و باید به جز نفت به توانمندی های دیگر خود مانند نیروی انسانی و فرآورده های حاصل از منابع طبیعی و بخش خصوصی تکیه کنیم. مجید موافق قدیری با بیان اینکه زمان کارهای دولتی و وابستگی کشور به نفت به سرآمده است، گفت: باید به هنگام سیاستگذاری ها به حضور پررنگ بخش خصوصی و انجام اقدامات مستمر و پایدار تاکید کنیم.