آرشیو شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴، شماره ۳۳۶۳
اقتصاد
۵
بازار

طلابه فاز سکون می خزد

بازار جهانی طلادر انتظار انتشار متن مذاکرات نشست فدرال رزرو امریکا با کاهشی اندک همراه شد.

رویترز گزارش داد در حالی که سرمایه گذاران بین المللی منتظر انتشار متن مذاکرات فدرال رزرو امریکا و زمان افزایش احتمالی نرخ بهره هستند، ارزش دلار نیز همزمان با کاهش طلادر بازارهای جهانی بار دیگر افزایش یافته و این مساله فشار زیادی بر قیمت جهانی طلاوارد کرده است.

براساس این گزارش، قیمت هر اونس طلادر بازارهای بین المللی با کاهش نسبت به روز گذشته به کمتر از 1144 دلار رسیده است. قیمت طلاروز گذشته برای لحظاتی به بیش از 1153 دلار رسید که این بالاترین رقم از 24 سپتامبر به شمار می رود.

البته انتشار آمارهای ناامید کننده اقتصادی در امریکا طی روزهای اخیر موجب شده تا قیمت جهانی طلابا افزایش نسبی روبه رو شود. به نظر می رسد هنوز مهم ترین عامل موثر بر قیمت جهانی طلادر شرایط کنونی، گمانه زنی های مربوط به زمان افزایش نرخ بهره فدرال رزرو امریکا خواهد بود. فدرال رزرو از سال 2006 میلادی تاکنون نرخ بهره را افزایش نداده و اکنون به نظر می رسد قصد دارد برای نخستین بار در 10 سال گذشته نرخ بهره را افزایش دهد. این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلاوارد کرده به طوری که قیمت این فلز زرد از ابتدای امسال نیز 4 درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر بازگشت سرمایه گذاران چینی به بازار پس از تعطیلی بازارهای این کشور می تواند به نفع قیمت جهانی طلاباشد.

میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز روز چهارشنبه با 26/ 0 درصد کاهش روبه رو شده و سطح این ذخایر به کمتر از 687 تن رسیده است.

تحلیلگران معتقدند سطح حمایتی قیمت طلانیز 1140 دلار است و اگر این سطح حساس شکسته شود قیمت طلابا افت بیشتری همراه خواهد بود.

رییس اتحادیه طلاو جواهر پیش بینی کرده است هفته پیش رو آخرین هفته رونق معاملات در این بازار باشد و با فرا رسیدن ایام محرم، بازار با کاهش تقاضا روبه رو شود که این وضعیت می تواند نوسان قیمت ها در این بازار را نیز کاهش دهد. در هفته ای که گذشت، قیمت داخلی طلاروند صعودی داشت. قیمت سکه در اوایل هفته حدود 921 هزار تومان بود که تا پایان هفته افزایش 12 هزار تومانی را تجربه کرد. دست اندرکاران بازار معتقدند مهم ترین دلیل نوسان قیمت طلابه افزایش قیمت ارز مرتبط بود.