آرشیو شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۷۸
اقتصادی
۴

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال خبر داد: تولید سالانه 20 میلیون نهال مجوز دار در کشور

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال موسسه ثبت و کنترل بذر از تولید سالانه 20 میلیون نهال مجوزدار در کشور خبر داد.

عبدالرضا کاوند با بیان اینکه در کنار واحدهای مجاز تولید نهال، واحدهای غیرمجاز هم وجود دارد، گفت: به دلیل عدم رعایت مسائل کیفی خرید نهال از این واحدهای تولیدی را توصیه نمی کنیم، ضمن اینکه اقدامات ایجابی را از طریق قوه قضائیه برای جلوگیری از فعالیت این واحدهای غیرمجاز انجام داده ایم.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال موسسه ثبت و کنترل بذر بیان داشت: آمار رسمی از تعداد واحدهای غیرمجاز تولید نهال در دست نداریم و استان های البرز، قزوین، آذربایجان غربی و گلستان دارای این تولید کنندگان غیرمجاز هستند.

کاوند تصریح کرد: در سال های اخیر میزان واردات نهال و به ویژه نهالی که به منظور احداث باغ باشد، بسیار محدود بوده است.

وی در مورد میزان صادرات نهال بیان داشت: سالانه حدود 5/2 تا 3 میلیون اصله نهال به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان و قرقیزستان صادر می شد که با مشکلاتی که برای عراق به لحاظ حضور نیروهای داعش پیش آمد این رقم کمتر شده است.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال موسسه ثبت و کنترل بذر در گفت وگو با فارس با بیان اینکه اگرچه تقاضای نهال برای ارقام بومی و محلی بسیار زیاد است، گفت: صادرات نهال به محصولات هسته دار و دانه دار محدود می شود و به هیچ صادرکننده ای اجازه صادرات نهال های انار، انجیر و پسته که جزء ژرم پلاسم های بومی کشور است را نمی دهیم.

کاوند بیان داشت: هر سال در آستانه فصل رشد نهال که تقریبا با سردشدن هوا آغاز می شود فهرست نهال ستان های مجاز اعلام می شود و امسال سعی می کنیم این فهرست را در سایت وزارت جهاد کشاورزی هم منتشر کنیم.