آرشیو شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۴۸
سلامت و زیبایی
۱۵

از ماست که بر ماست

ماشینی در چند قدمی سطل زباله ترمز زد و از شیشه کنار راننده، کیسه زباله به سمت سطل زباله پرتاب شد. پرتابی ناشیانه که به هدف نرسید. در چشم به هم زدنی محتویات آن روی زمین پخش شد. گل بود به سبزه نیز آراسته شد و راننده هم بی توجه به راه خود ادامه داد!

مردی که کیسه گونی بزرگی روی دوش دارد به دنبال نایلون و هر آنچه نایلونی است، می گردد. هر آنچه را لازم دارد بر می دارد و باقی زباله ها را روی زمین می ریزد، او کار خودش را می کند و با بقیه کاری ندارد همان طور که بقیه با او کاری ندارند!

شاید در نخستین نگاه نگران ساکنان آن خیابان بودی ولی الان دیگر نظرت تغییر کرده است.

راه حل زیاد سخت نیست، مراقبت از اموال عمومی مشکل گشاست. سطل زباله وسیله ای برای حفظ سلامت ما و جامعه ماست. اگر از این اموال عمومی مراقبت کنیم به سلامت خود و خانواده و همشهریان کمک خواهیم کرد. با احترام گذاشتن به حقوق دیگران می توانیم به ارتقای سلامت شهروندان که خود و کودکان مان نیز از اعضای آن هستیم، کمک کنیم؛ پیاده شدن از خودرو وقت زیادی نمی گیرد و پرتاب کردن آن از داخل ماشین راهکار درستی نیست. بارها و بارها شاهد تبلیغات مختلف در خصوص تفکیک زباله از مبدا هستیم. اگر ما زباله را از مبدا تفکیک کنیم زباله جویان دیگر به هوای پیدا کردن زباله محتویات سطل زباله را بیرون نمی ریزند. راهکارها بسیار ساده است؛ با رعایت آن، بخشی از نادرستی ها را جبران کنیم.