آرشیو شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۴۸
بین الملل
۲۰
آفریقا

تشکیل «دولت وحدت ملی» در لیبی

پس از ماه ها مذاکرات فشرده از سوی نمایندگان لیبیایی، برناردینو لئون، فرستاده ویژه سارمان ملل در لیبی از اعلام لیست دولت وحدت ملی در این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، فرستاده سازمان ملل در لیبی در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر صخیرات مراکش ضمن معرفی فایز السراج به عنوان نامزد پیشنهادی برای تصدی پست نخست وزیر دولت ائتلافی، گفت: اسامی افراد برای تصدی دیگر پست های دولت نیز مورد توافق حاضران در مذاکرات صخیرات قرار گرفته است.

این مذاکرات پس از ماه ها مذاکره جناح های سیاسی در نهایت دیروز با نظارت نماینده سازمان ملل به نتیجه رسید. در همین خصوص برناردینو لئون گفت: ما متاسفیم که پیش از این نتوانستیم دولت وحدت ملی را در لیبی مستقر کنیم اما اکنون نیز خوشحالیم که چنین مساله ای گرچه با تاخیر رخ داده است.

وی همچنین گفت: بعد از یک سال مذاکره و گفت وگو با بیش از 150شخصیت سیاسی و اجتماعی این کشور در تمامی مناطق لیبی، توانستیم دولت وحدت ملی را که بیشتر گروه ها با آن موافقند، معرفی کنیم. بحران لیبی جان بسیاری را گرفت و 4/2 میلیون نفر از ساکنان کشور را نیازمند کمک های فوری کرده است که امیدواریم با معرفی دولت این مساله پایان یابد. از سال 2014 تنش در لیبی بالاگرفت و دو دولت در این کشور روی کار آمد که هریک پارلمان خود را دارد. اسلام گراها در طرابلس قدرت را در دست گرفتند و دولت دیگر که گرایشی لیبرال دارد و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می شود، در شرق کشور و در طبرق تشکیل حکومت داده است.