آرشیو شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۴۸
صفحه آخر
۲۴
عکس نوشت

در میان ناباوری اهالی فرهنگ خراسان آغاز شد

تخریب نخستین مهدیه کشور در مشهد

تخریب بنای نخستین مهدیه کشور در حالی پنجشنبه گذشته از سوی متولیان آغاز شد که پرونده این بنا برای ثبت در آثار ملی کشور مراحل اداری خود را طی می کند.

از چندی پیش زمزمه هایی مبنی بر امکان تخریب این بنای تاریخی در سطح شهر مشهد و در بین اهالی فرهنگ این سامان شنیده می شد اما با توجه به قرار گرفتن در آستانه سال 2017 میلادی که مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام خواهد بود، هیچ کس تصور نمی کرد این بنا تخریب شود. با وجود این، جمعی از فعالان فرهنگی مشهد با ایجاد فراخوان «نه به تخریب نخستین مهدیه ایران» تلاش کردند تا به نحوی این شایعات را مدیریت کرده و اذهان را نسبت به تشکلی که در حال حاضر مدیریت مهدیه و سایر بناهای باقی مانده از مرحوم عابدزاده را در اختیار دارد، پاک کنند ولی این اقدام به ظاهر از سوی مدیران مجموعه فوق دخالت در امور داخلی محسوب شده و در میان بهت و ناباوری اهالی فرهنگ خراسان تیشه تخریب را بر جان این بنای تاریخی وارد کردند.

این گزارش می افزاید بنای مهدیه حاجی عابدزاده حداقل در دوران معاصر پس از حرم مطهر شاهد برگزاری پرشکوه ترین جشن های مذهبی در مشهد بوده است، نابودی کامل این مکان به هر دلیل ضربه ای به هویت دینی مشهد خواهد زد. این حرکت با توجه به قرار داشتن در آستانه سال 2017 یعنی سال پایتخت فرهنگی شدن مشهد در جهان اسلام را می توان حرکتی خلاف منافع ملی ایران اسلامی تفسیر کرد. در همین حال معاون اداری و مالی مجموعه ای که متولی این بناست با تایید آغاز تخریب این بنا گفت: بر اساس واگذاری این ملک از سوی ورثه مرحوم عابدزاده، بناست مهدیه مشهد تخریب و بنای جدیدی ساخته شود.

وی افزود: اسم مهدیه بر این مکان باقی خواهد ماند و علاوه بر حفظ آرامگاه مرحوم عابدزاده، حسینیه بزرگی نیز در ساختمان جدید احداث می شود.

وی ادامه داد: تاکنون جلسات متعددی برای اجرای این طرح برگزار شده است و شهرداری و استانداری نیز در جریان تخریب مهدیه و ساخت بنای جدید در این مکان هستند، اما تا به امروز پیشنهادی برای حفظ بنای قدیمی مهدیه ارائه نشده است.