آرشیو سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴، شماره ۳۳۶۶
اقتصاد
۵
بورس

رشد کم عمق بورس

بورس تهران دیروز را با رویکرد مثبتی آغاز کرد. بسیاری از فعالان بازار سهام معتقد بودند این واکنش بورس به تصویب برجام است اما در میانه های راه این رویکرد مثبت نتوانست نمود چندانی داشته باشد چرا که فروش سهام خصوصا در تک سهم های حاضر در بازار دوم بورس نگذاشت شرایط آن طور که ابتدای روز پیش بینی می شد، بماند.

به این ترتیب بورس به رشد کم عمق 9 واحدی رضایت داد و باز هم در ارتفاع 61 هزار و 296 واحد ایستاد.

برخی چنین نتیجه می گیرند که حساسیت تالار شیشه ای به اتفاقات سیاسی از میان رفته است. براساس این گزارش، ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 108 میلیارد و 442 میلیون تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 437 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در این بازار طی 25 هزار و 305 نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با 26 واحد، ایران خودرو با 14 واحد و پتروشیمی پردیس با 12 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به جای گذاشتند.

در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 94 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 35 واحد و مخابرات ایران با 10 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

در جریان معاملات دیروز نماد «قشرین» همچون روزهای گذشته بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد و این در حالی است که «سخزر» با بیشترین افت قیمتی همراه شد. معامله بیش از 49 میلیون سهم به ارزش بیش از 107 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته بورس تهران را به نام خود ثبت کرد.

در بازار فرابورس نیز آیفکس با رشد 4/ 2 واحدی مواجه شد و در ارتفاع 678 واحدی ایستاد. معاملات منفی دو نماد مارون و سمایه زمینه ساز افت شاخص امروز بودند. نماد اعتماد بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص داد.

همچنین در جریان عرضه اولیه تعداد 7 میلیون و 200 هزار سهم شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، هر سهم این شرکت با نماد «کتوکا» 4500 ریال در بازار دوم فرابورس ایران کشف قیمت شد. براساس این گزارش از این تعداد سهام 3 میلیون و 6 هزار سهم به مرحله کشف قیمت و 3 میلیون و 6 هزار سهم دیگر برای معامله گران برخط (آنلاین) اختصاص داده شده است.