آرشیو سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۴۲۱
اقتصاد
۶

درخشش یک اقتصاددان انگلیسی تبار

آنگوس دیتون، برنده نوبل اقتصاد 2015 شد

شرق: گمانه‎زنی‎ها در مورد برنده نوبل اقتصاد 2015 حول محور چند اقتصاددان شکل گرفته بود که درنهایت یکی از همین اقتصاددانان این جایزه را به خود اختصاص داد. آنگوس دیتون (Angus (Deaton انگلیسی‎تبار از میان اقتصاددانانی چون سرآنتونی آتکینسون و سر ریچارد بلاندل برنده این جایزه شد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی نوبل پرایز، این جایزه به دلیل تجزیه وتحلیل این اقتصاددان در زمینه مصرف، فقر و رفاه به وی اعطا شد. این جایزه سال گذشته به یک اقتصاددان فرانسوی به نام جین تیرول از دانشگاه تولوز یک کاپیتال در فرانسه به دلیل تحقیقی با موضوع «تحلیل قدرت و قوانین بازار» تعلق گرفت. از سال 2008 به این طرف بیش از یک نفر به عنوان برنده نوبل اقتصاد معرفی شده بود اما سال گذشته برخلاف رویه پنج ساله تنها یک نفر به عنوان برنده نوبل اقتصاد معرفی شده است.

در سال 1968میلادی، «سوریگز ریکس بانک» که بانک مرکزی سوئد محسوب می‎شود، به یادبود «آلفرد نوبل»، جایزه‎ای را در زمینه علوم اقتصاد تعیین کرد. هزینه این جایزه به وسیله کمک مالی ای که از طرف سوریگز ریکس بانک به مناسبت سیصدمین سالگرد تاسیس بانک به بنیاد نوبل در سال 1968 اهدا شد، تامین می‎شود. نخستین جایزه نوبل اقتصاد در سال 1968 به طور مشترک به اقتصاددان نروژی «راگناروک فریش» و «جان تیمبرگن»، اقتصاددان هلندی اهدا شد. هرسال این جایزه توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد در استکهلم اهدا می‎شود. از بین 46 جایزه نوبل اقتصاد از سال 1969 تاکنون، این جایزه به 75 نفر اهدا شده که البته برخی از آنها به صورت گروهی این جایزه را از آن خود کرده‎اند که البته 23 سال تنها یک اقتصاددان موفق به دریافت این جایزه شده است. مبلغ آن نیز هشت میلیون کرون سوئد است.

جوان‎ترین اقتصاددان که موفق به دریافت نوبل اقتصاد شده 51 سال و پیرترین آنها 90 سال داشته است. متوسط سن برندگان نوبل اقتصاد نیز 67 سال بوده است. در این مدت تنها یک زن برنده نوبل اقتصاد شده است و سایر برندگان همه مرد بوده‎اند. سال گذشته جین تیرول از فرانسه برنده نوبل اقتصاد شد. تیرول سومین فرانسوی بود که موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد. وی به دلیل تحلیل و بررسی بر روی موضوع قدرت و نظام بازار موفق به دریافت نوبل اقتصاد 2014 شد. هاشم پسران، اقتصاددان ایرانی نامزد نوبل اقتصاد 2013 بود که به عنوان برنده نهایی انتخاب نشد.