آرشیو سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۴۲۱
هنر
۱۴

فرصتی برای بازشناسی جایگاه «سیستان» در هنر و ادب ایران

شرق: آغاز به کار نخستین همایش ملی هنر و ادب سیستان، فرصتی است تا خانه هنرمندان ایران میزبان هنرمندان سرزمین یعقوب لیث صفاری باشد. محمدتقی رخشانی، یکی از اعضای هیات اجرائی این همایش، در گفت وگو با «شرق» گفت: این هفته فرصتی است تا بتوانیم جایگاه هنر و ادب سیستان را به هم وطنانمان در تهران معرفی کنیم. وی افزود؛ در این همایش، موسیقی سیستان، تئاتر، فیلم، شعر، خوشنویسی، نقاشی، طراحی، صنایع دستی و برخی از محصولات غذایی سیستان در معرض دید و تماشای علاقه مندان قرار گرفته است.

عضو هیات اجرائی همایش در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه استان ما با دو کشور پاکستان و افغانستان هم مرز است که دارای مشکلات زیادی هستند و به ویژه قاچاق تولیدی در آنجا از مسیر استان ما ترانزیت می شود و این مسئله ناامنی هایی را در استان به وجود می آورد که انعکاس غیرمنطقی آنها در کشور موجب تخریب چهره استان می شود و ما امیدواریم با ارائه توانمندی های هنری و ادبی سیستان بتوانیم در بازسازی چهره استان و نزدیک کردن هم وطنانمان به واقعیت مردم استان موثر باشیم.

دکتر رخشانی افزود: سیستان خاستگاه حماسه های ملی ایران و از مراکز علمی و ادبی ایران بوده و موسیقی سیستان هم یکی از وجدآورترین موسیقی های ایرانی است که خوشبختانه در تهران هم با استقبال گسترده شهروندان روبه رو شد. امیدوارم تاثیر مثبت این همایش تلطیف هم وطنانمان را نسبت به سیستان و کل استان تلطیف کند و این برای آنها روشن می شود که اگر ناامنی هایی در منطقه هست، به اهالی آن تحمیل شده و ریشه در فرهنگ و منش مردمش ندارد. این همایش با حمایت دبیرخانه کمیسیون اجتماعی و فرهنگی کلانشهرها و مراکز استان ها در حال برگزاری است مراسم اختتامیه همایش هنر و ادب سیستان امروز سه شنبه ساعت شش بعدازظهر در تالار وحدت برگزار می شود.