آرشیو پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۵۳
ایران زمین
۱۴

ایران و مردم

مقابله با تخریب بافت تاریخی ابرکوه

در جلسه ای با حضور دادستان عمومی و انقلاب، سرپرست اداره میراث فرهنگی و هیات امنای تکایای ابرکوه، بر لزوم برخورد جدی با متخلفان و تخریب کنندگان بافت تاریخی تاکید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «مجاهد کرباسی» سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه اظهار داشت: از آن جا که تکایا و حسینیه ها در محلات قدیمی این شهرستان واقع شده اند برخی از هیات امنای هیات های مذهبی برای رفاه مردم و با نیت خیر اقدام به خرید، تخریب و ساخت، روی خانه های قدیمی بدون اخذ مجوزهای لازم می کنند که این کار دخل و تصرف آثار تاریخی به حساب می آید.

مجاهد کرباسی افزود: همچنین در این جلسه دادستان دادگاه های عمومی و انقلاب تخریب بافت های تاریخی ابرکوه بدون اخذ مجوزهای قانونی را جرم و مجازات آن را حبس اعلام کرد.

ضرورت بازسازی مدارس جنوب کرمان

80 درصد مدارس شهرستان رودبار جنوب کرمان بین 30 تا 100 درصد تخریب شده و نیازمند بازسازی است و استفاده از آنها امکانپذیر نیست. «اسماعیل پهلوانی پور» مدیر آموزش و پرورش شهرستان رودبار در گفت و گو با ایرنا افزود: شهرستان رودبار جنوب یکی از مناطقی است که مدارس آن بسیار فرسوده و قدمت بالایی دارند.

66 کلاس درس فضای فیزیکی ندارند و دانش آموزان در فضای آزاد درس می خوانند. وی با بیان اینکه رشد جمعیت دانش آموزی رودبار جنوب 4 درصد است، گفت: چند سال متوالی است که در این شهرستان مدرسه جدید ساخته نشده است.

مدیرآموزش و پرورش شهرستان رودبار جنوب با اشاره به کمبود تجهیزات در آموزش و پرورش این منطقه خاطرنشان کرد: در حال حاضر 3 هزار دانش آموز صندلی ندارند. مدارس شبانه روزی در شهرستان رودبار جنوب قدمت

40 تا 50 ساله دارند و سرانه آنها برای هر دانش آموز 15 هزار ریال است.

خانه«رفیعیان» یزد در فهرست آثار ملی کشور

یزد – خبرنگار «ایران» خانه قاجاری «رفیعیان» یزد واقع در محله تاریخی فهادان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

«محسن ذاکری نیا» سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد درباره این بنای تاریخی افزود: باتوجه به سبک معماری، بنا متعلق به دوره متاخر اسلامی (قاجار) بوده و وجه تسمیه آن برگرفته از نام مالک بناست.

وی اظهار داشت: این بنا یکی از خانه های ارزشمند محله فهادان واقع در بافت تاریخی یزد بوده و دارای2 حیاط بیرونی و اندرونی با پلان بنای نامنظم است.