آرشیو پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۵۳
صفحه آخر
۲۴
عکس نوشت

درباره یک اتفاق تازه در «شکسپیر اند کمپانی»

24 ساعت تمام

سینا جعفریه (منتقد هنری)

«نسل گمشده»؛ این نامی بود که بر بخشی از هنرمندان و نویسندگان نو جو و طغیانگر امریکایی در دهه 20 و 30 میلادی که به پاریس کوچیده بودند، نهاده شد؛ بزرگانی چون ارنست همینگوی، اسکات فیتزجرالد، ازراپاوند و... در دل پاریس، این جشن بیکران به قول همینگوی، کتابفروشی ای هست که قلب تپنده پاریس انگلیسی زبان هاست: شکسپیر اند کمپانی.

این کتابفروشی در اوایل قرن نوزدهم به همت سیلیویا پیچ امریکایی در خیابان اودیون تاسیس شد و بزودی پاتوقی شد برای رفت و آمدهای اهل فرهنگ امریکایی- فرانسوی که با هم تبادل نظر کنند. این کتابفروشی حضور چهره هایی چون من ری، آندره ژید و ژان کوکتو- این سه فرانسوی- را خوب به خاطر دارد. شکسپیر اند کمپانی، خانه تمام دوستداران کتاب است، کتابخوانان و اهل فرهنگی که در هر ساعتی از شبانه روز می توانند با ولع کتاب بخوانند و به گپ و گفت بپردازند و حتی شب را آنجا صبح کنند، منتها به سه شرط؛ 1-روزی یک کتاب بخوانند 2- به امور کتابفروشی سر و سامان دهند و همیاری کنند، 3- شرح کوتاهی از زندگی شان همراه با کتابی که اخیرا خوانده اند در دفتر خاطرات کتابفروشی بنویسند.

شکسپیر اند کمپانی ساعت 12 شب، ساعت جادویی پاریس، پس از 12 ساعت کار بی وقفه تعطیل می شود و یک کیسه خواب به هر کدام از مراجعان داده می شود، تا هر یک در گوشه ای، کنار کتاب های محبوبشان و هزاران کتاب دیگر سر به بالین بگذارند.