آرشیو دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۵۶
سلامت و زیبایی
۱۵
الو دکتر - 88761720

داروهای گیاهی، باور های غلط و بازار داغ

دکتر وحید فاضلی (داروساز)

38 سال دارم و چند وقتی است دچار چاقی موضعی شده ام. تبلیغات روی شیشه مغازه های عطاری در زمینه لاغری های گیاهی چندین بار مرا وسوسه کرده تا از طریق این داروها مشکلم را رفع کنم. حتی بعضی از آنها می گویند که داروهایشان را تضمین هم می کنند ولی من تا این لحظه نتوانسته ام اعتماد کنم؛ در ضمن مشکل زخم معده هم دارم. می خواستم سوال کنم آیا می توان به داروهای لاغری اعتماد کرد؟

شاید اگر از یک عطار سوال کنید، 10 نسخه مختلف برای کاهش وزن شما بپیچد، بازار داروهای لاغری گیاهی در داروخانه ها هم داغ است. در مورد داروهای گیاهی دو باور غلط وجود دارد، یکی بی عارضه بودن و دیگری تاثیر قطعی.

هیچ داروی گیاهی وجود ندارد که یک مرجع پزشکی معتبر، اثر بخشی قطعی آن را در کاهش وزن تایید کرده باشد، این داروها برای عده ای موثرند و برای عده ای دیگر تفاوتی با دارونما ندارند.

بعضی تحقیقات اثر بخشی آنها را نشان داده و بعضی دیگر بی اثری آنها را؛ نکته دیگر اینکه داروهای گیاهی می توانند مانند دیگر داروها عوارض گوناگون و گاه خطرناکی را از خود بروز دهند، مثلا مصرف سیر در فرد مبتلابه زخم معده می تواند احتمال خونریزی معده را افزایش دهد یا باعث افت فشار در مریضی با مشکل قلبی شود.

اگر دچار بیماری های جدی تر هستید، یا باردارید یا سابقه حساسیت در خانواده خود را دارید، حتما قبل از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.