آرشیو دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۵۶
ایران زمین
۱۴

ضرورت اجرای طرح ضربتی نجات تالاب انزلی از «سنبل آبی»

طرح ضربتی نجات تالاب انزلی از «سنبل آبی» توسط پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی باید هر چه سریع تر اجرایی شود.

«جمشید رسایی» سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی کشور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه رویش گیاهان آبزی در محیط های آبی امری طبیعی است، اما رشد فزاینده و متراکم پوشش گیاهان بیش از 25درصد سطح محیط آبی تنوع جامعه آبزی را کاهش می دهد و به صورت جدی حیات آبزیان را تهدید می کند، گفت: سنبل آبی از گیاهان آبزی است که سابقه حضور در منطقه گیلان نداشته و به لحاظ آنکه به صورت تصادفی و طی چند سال اخیر وارد منطقه شده و با تولید مثل رشد فراوانی داشته است.

رسایی با اشاره به اینکه محققان و اعضای هیات علمی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی جهت پیشگیری از افزایش خطرات و خسارات رشد این گیاه طرحی را تهیه و به دستگاه های اجرایی ذیربط استان ارائه کرده، ادامه داد: در صورت موافقت، امکان انجام مطالعات و تدوین راهکارهای اجرایی متناسب با امکانات استان فراهم خواهد شد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی افزود: در این طرح ضمن شناسایی مناطق آلوده به گیاه و شرایط زیستگاهی آن شامل ویژگی های محیطی محل های رویش گیاه، دامنه پراکنش احتمالی گونه، ریسک پراکنش آن در استان متناسب با شرایط تعیین شده و در نهایت با توجه به برنامه های رایج مدیریت گیاهان آبی روش کنترل بهینه این گونه مهاجم و راه های پیشگیری و کنترل آن در قالب برنامه های کوتاه و بلندمدت ارائه خواهد شد.

«سنبل آبی» گیاهی شناور است و زمانی که سطح دریاچه ها را می پوشاند، یک عامل خطر و تهدید برای محیط های طبیعی محسوب می شود. اما درصورت پرورش کنترل شده می تواند باعث تمیزی و کمک به تامین اکسیژن در حوضچه های ساخته شده توسط انسان شود.