آرشیو دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴، شماره ۶۰۶۱
بین الملل
۲۰

گذار آرژانتین از عصر کرشنرها

مردم آرژانتین پس از 12 سال حکومتداری زوج کرشنرها به پای صندوق های رای رفتند تا رئیس جمهوری جدید خود را انتخاب کنند. دنیل سیولی، فرماندار منطقه بوئنوس آیرس نامزد پیشرو انتخابات است که وعده داده هسته اصلی تفکرات کرشنرها را حفظ کند. «کرشنریسم» عقیده ای پوپولیستی است که حول محور حمایت از تولیدات داخلی، رفاه اجتماعی و دفاع از طبقه کارگر ایجاد شده است.

دنیل سیولی 58 ساله که دست راست خود را در مسابقات قایقرانی 1989 میلادی از دست داده است همچنین متعهد شده تا برای جذب سرمایه گذاری های بیشتر و افزایش بهره وری تغییراتی ایجاد کرده و تیم اقتصادی فروشندگان آزاد را راه اندازی کند. ماریسیو ماسری، شهردار بوئنوس آیرس و رقیب اصلی سیولی نامزد آرژانتینی هایی است که علاقه ای به سیاست اقتصادی کرشنرها ندارند.

نامزد دیگر این انتخابات سرجیو ماسا، متحد سابق کرشنرها است که دو سال پیش حزب مخالفی را موسوم به حزب «نوسازی» ایجاد کرد. براساس نظرسنجی های صورت گرفته میزان حمایت از سیولی 40درصد، ماسری 30درصد و ماسا 20درصد است. نستور کرشنر در سال 2003 میلادی پس از بحران اقتصادی که منجر به آشوب های مرگبار در خیابان ها و قصور در پرداخت بدهی ها شده بود، به عنوان رئیس جمهوری آرژانتین انتخاب شد.

وی در سال 2007 میلادی قدرت را به همسرش کریستینا کرشنر واگذار کرد. نستور در سال 2010 میلادی براثر حمله قلبی درگذشت. 32 میلیون رای دهنده آرژانتینی در انتخابات دیروز نمایندگان کنگره و بلوک منطقه ای «مرکوسور» را نیز انتخاب کردند. 11 ایالت از 23 ایالت آرژانتین نیز فرمانداران و دیگر مقامات خود را انتخاب خواهند کرد.