آرشیو دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴، شماره ۶۰۷۹
صفحه اول
۱
یادداشت

تجربه دانشکده خبر

احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر)

دانشکده خبر در مدت 20 سال فعالیت توانسته است نیروهای توانمندی را وارد بازار کار کند.

در دولت اصلاحات طی لایحه ای قرار شد برخی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارتخانه ها و سازمان ها در دانشگاه های دولتی ادغام شوند. چون یکی از نابسامانی هایی که در مدتی طولانی گریبانگیر آموزش عالی کشور شده بود، رشد بی بنیاد مدارس عالی، دانشکده ها و دانشگاه هایی بود که غالبا محتوای علمی و آموزشی در حد قابل قبول نداشتند. اما این دانشکده به سبب ظرفیت های سرشار و تواناییهای علمی و عملی استادان و فارغ التحصیلان آن و با پیگیری های نگارنده و همراهان و همکاران عزیزم در «ایرنا» و «ایران» و همچنین دانشجویان و استادان این مرکز آموزشی از ادغام مستثنی شد. اکنون که بیش از دو دهه از آغاز به کار دانشکده خبر گذشته است و کارآمدی آن بیشتر مشخص شده، امید می رود که هر چه زودتر با مدیریت مناسب، شاهد رفع موانع کار آن باشیم و البته رخدادهایی مانند پلمپ شدن آن آخرین آنها باشد.

رئیس این دانشکده مدتی پیش درباره وقوع این گونه مساله ها اظهار نگرانی کرده بود و در جلسه هایی از جمله با اینجانب می کوشید تا راهکارهایی اساسی برای رفع تنگناها بیابد. خوشبختانه ایشان اعلام کرده اند که رفع پلمب شده است. اگرچه ممکن بود که مشکل دانشکده خبر تا به این مرحله هم نرسد وخیلی زودتر دشواری های پیش آمده برطرف شود.

به هر حال دانشکده خبر، از سال 1374 به سبب نیاز جامعه رسانه ای و سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با آموزش نیروهای تخصصی، کار خود را آغاز کرد و مدتی بعد نخستین گروه از دانشجویان آن فارغ التحصیل شدند. این دانشکده اکنون توانسته با وجود همه فراز و نشیب هایش از یک رشته خبرنگاری به 13 رشته در سه مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد برسد.

امیدوارم با تلاش مجموعه دولت، این مرکز آموزشی که اکنون با مشکل اجاره بها مواجه شده است بتواند ساختمانی از آن خود داشته باشد و همچنان در تربیت نیروهای موثر برای جامعه اطلاع رسانی و ژورنالیسم کشور فعال بوده و همچنان خدمات چشمگیری به جای گذارد.