آرشیو سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۸۶
سلامت و زیبایی
۱۵

سرطان روده بزرگ بیماری شایع در میان ایرانیان

دبیر سمینار علمی سرطان های کولورکتال با بیان اینکه سرطان کولورکتال یا روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در ایران است می گوید: علی رغم نبود آمارهای دقیق، می توان تخمین زد سالانه 3800 تا 4000 مورد جدید از سرطان کولورکتال در کشور تشخیص داده می شود.

دکترعلی تقی زاده با اشاره به برگزاری سمینار علمی یک روزه «سرطان های کولورکتال از شواهد علمی تا بالین» در روز 5 آذر سال جاری می گوید: هرچند علم پیشرفت کرده و شمار افرادی که نجات می یابند بیشتر شده است اما در این میان نکته مهم آن است که اگر به غربالگری سرطان ها بیشتر توجه شود، می توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص و از درمان نتیجه بهتری گرفت.

وی می افزاید: از میان عوامل موثر در ابتلابه این بیماری می توان به افزایش سن، ژنتیک، وجود بیماری های التهابی روده، مصرف زیاد گوشت قرمز و مصرف پایین سبزیجات، کم تحرکی و زندگی ماشینی، استعمال سیگار و الکل اشاره کرد.

دکتر تقی زاده با بیان اینکه جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی و سایر تکنیک های درمانی در ایران توسط پزشکان مجرب انجام می شود و معمولا نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نیست تصریح می کند: تغییر در عادت اجابت مزاج، دیدن خون در مدفوع، اسهال و یبوست متناوب، احساس عدم دفع کامل مدفوع، کاهش وزن غیر طبیعی و خستگی مزمن از مهمترین نشانه ها ابتلابه این سرطان هستند.