آرشیو سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴، شماره ۳۴۰۱
جامعه
۱۳
محیط زیست

فیلمبرداری از کندن پوست پلنگ در ملاعام

اعتماد| چند روزی از دست به دست شدن فیلمی در فضای مجازی می گذرد که در آن کندن پوست یک قلاده پلنگ ایرانی برای تماشاچیانش به مراسمی جذاب و شاد بدل شده است. سلاخی که با خاطری آسوده به کندن پوست این گونه در خطر انقراض مشغول است نه از چشمان شاهدان باکی دارد و نه از لنز دوربین فیلمبردار، گویی هرگز تخلفی رخ نداده.

به گزارش فارس، علی تیموری، مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست که تنها متولی مستقیم حفاظت از حیات وحش کشور به شمار می رود، ضمن اظهار بی اطلاعی از این فیلم می گوید: سرهنگ حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، مسوول رسیدگی به تخلفات زیست محیطی است. دفتر شکار و صید مسوول سیاستگذاری است و یگان حفاظت محیط زیست مسوول رسیدگی به جرایم.

بالابردن جرایم شکار حیات وحش، یکی از علت های بازدارندگی شکار بوده که متخلفان به واسطه آن، کمتر به سمت شکار جاندارانی که خطر انقراض شان وجود دارد و از ارزشمندی بالاتری برخوردارند، بروند. سال گذشته، که با کشته شدن 20خرس قهوه ای و دو قلاده خرس سیاه به عنوان سال سیاه خرس نامگذاری شد. امسال نیز تاکنون 10قلاده خرس قهوه ای کشته شده که در همه این موارد انسان دخالت مستقیم داشته است. امسال نیز، پلنگ، در میان دیگر جانوران در خطر انقراض، بیشترین کشته را داشت: بیش از 12 پلنگ امسال در مناطق مختلف به واسطه های انسانی کشته شدند. شکار این گونه حیوانات از یک سو، حیات وحش را تهدید می کند و گرفتن فیلم از شکنجه زنده آنها و پوست کنده مرده آنها از سوی دیگر، باعث ایجاد تشنج و تنش در میان مدافعان محیط زیست می شود و فضا را هرچه بیشتر به سمت ممنوعیت شکار می برد، شکاری که امسال خبر ممنوعیتش و صادر نشدن هیچ گونه پروانه شکاری به میان آمد، شکار گونه های مختلف پرنده و پستاندار که به اندازه پلنگ شاید ارزش زیستی نداشته باشند، چه برسد به پلنگ که اگر با همین روال پیش رود، چیزی از آنها باقی نمی ماند.