آرشیو چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۸۷
صفحه اول
۱

پوتین: همدستان تروریست ها به روسیه خنجر زدند

سرنگونی یک فروند جنگنده سوخو 24 روسیه توسط جنگنده های ترکیه، با واکنش شدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مواجه شد. وی این رویداد را خنجر خوردن روسیه به دست حامیان تروریست ها توصیف کرد. همزمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در دیدار امنیتی فوق العاده ای با حضور مقامات نظامی و رئیس سازمان امنیت و اطلاعات کشورش شرکت کرد. ناتو نیز به درخواست آنکارا، به عنوان یکی از اعضای این سازمان، نشست ویژه امنیتی برگزار کرد.

به گزارش ایرنا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در واکنش به اقدام ترکیه در سرنگون کردن یک فروند جنگنده یگان ضد تروریستی روسیه در سوریه گفت: این واقعه از چارچوب مبارزه عادی با تروریسم فراتر می رود و حادثه کنونی با ضربه ای ارتباط دارد که همدستان تروریست ها از پشت به ما زدند. وی که در دیدار با عبدالله دوم، پادشاه اردن در سوچی روسیه سخن می گفت، افزود: نظامیان ما فداکارانه در حال مبارزه با تروریسم هستند و من این حادثه را نمی توانم جز با از پشت خنجر زدن توصیف کنم. بویژه که این اقدام با وجود امضای موافقتنامه هشدار در مورد حوادث هوایی با امریکا رخ داده است. در همین حال وزارت خارجه روسیه نشست وزیران خارجه دو کشور در قالب «شورای راهبردی» را لغو و شهروندان روس را از سفر به ترکیه منع کرد.

اما از دیگر سو پایگاه روزنامه اینترنتی رای الیوم گزارش کرد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به روسیه درباره حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه هشدار داد و با لحنی تهدید آمیز گفت اگر روس ها دوستی ترکیه را از دست بدهند، بیشتر از این زیان خواهند کرد و ناتو به هرگونه حمله ای پاسخ خواهد داد.

اردوغان در کنفرانس خبری در بلژیک گفت ناتو «در قبال نقض حریم هوایی ترکیه توسط روسیه» موضع گیری کرده است. وی ابراز اطمینان کرد ناتو به موضعگیری اش ادامه خواهد داد. زیرا هرگونه حمله به ترکیه به مثابه حمله به ناتو خواهد بود. دولت ترکیه دو نامه جداگانه نیز درباره حادثه سرنگونی جنگنده روسیه برای دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت سازمان ملل فرستاد. این در حالی است که سخنگوی سازمان ملل در ژنو هشدار داد که حادثه سقوط جنگنده روسیه در مرز سوریه- ترکیه می تواند جنگ علیه تروریسم در سوریه را پیچیده کند.