آرشیو چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۱۷
اخبار کشور
۲

ایزدی:احتمال تبدیل برجام به قرارداد الجزایر وجود دارد

یک کارشناس مسائل بین الملل و آمریکا با بیان اینکه آمریکا در ذهن برخی در داخل کشور نفوذ کرده که مشکلاتش را نمی بینند گفت: مسئله ای که بر اساس آن می توان از بروز برخی مشکلات برجام پیشگیری کرد توجه صرف به نامه رهبری و عمل به آن است که تعلل و تاخیر در اجرای آن توسط دولت سوال برانگیز است و ما را به سرنوشت الجزایر دچار می کند.

به گزارش فارس، فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل و آمریکا با تاکید بر احتمال تبدیل برجام به قرارداد الجزایر اظهار داشت: چون طرف مقابل عوض نشده است این امکان هست.

وی افزود: دولت آمریکا در تاریخ خودش نه تنها نسبت به ما بلکه نسبت به قراردادهایی که با سایر کشورها نیز امضاء کرده است متعهد نبوده چراکه اگر قرار بود آمریکا به قراردادهایی که امضا می کند متعهد باشد هرگز آمریکایی وجود نداشت. تمام سرزمین هایی که الآن در نقشه ایالات متحده است متعلق به سرخپوست ها بوده که بخش کوچکی از آن توسط اروپایی ها تصرف شده بعد قرارداد امضا کردند که دیگر پیشروی نکنند اما این تعهد را نقض کردند.

بنا بر گفته این کارشناس مسائل بین الملل، ده ها قرارداد در همان سرزمین آمریکا توسط این دولت امضاءشده که به آن توجه نکرده اند و از ابتدای تاریخ هم همین گونه بوده است. لغو یک طرف معاهده سانت 2 در زمان ریگان و معاهده ام دی ام در زمان بوش پدراز جمله تعهدات مهم آمریکا در زمان معاصر است که نادیده گرفته شده اند.

ایزدی به تشریح مسئله مهمی که در خصوص قراردادهای منعقده با آمریکا داریم پرداخت و تصریح کرد: زمانی که این دولت قصد توافق با کشوری را دارد وکلای فعال در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا ضمن شناخت سیستم حکومتیشان، مفاد قراردادها را طوری تنظیم می کنند که تعهد فعلی به راحتی توسط روسای جمهور بعدی قابل نقض باشد و از همین رو متن ها به نحوی تهیه می شود که در صورت لغو، مشکل خاصی متوجه طرف آمریکایی نباشد.

ایزدی خاطرنشان کرد: پس با توجه به موارد ذکرشده نتیجه می گیریم اگر کسی کوچک ترین آشنایی با تاریخ آمریکا داشته باشد متوجه بی اعتمادی ما نسبت به سیاست های این دولت می شود، چراکه رویه معمول آمریکا در قراردادهای بین المللی نقض تعهداتش است و از این کار ابایی ندارد.