آرشیو چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۸۷
پایداری
۱۸

معرفی کتاب

نبرد در الوک

کتاب <نبرد در الوک> خاطرات داستانی جعفر جهروتی زاده است که محمود جوان بخت آن را تهیه و تدوین کرده است. جعفر جهروتی زاده سال ها فرمانده یکی از یگان های پارتیزانی بود که چندین عملیات مهم و خطرناک را در پشت جبهه عراقی ها فرماندهی کرد.

نبردهای پارتیزانی در جنگ 8 ساله با عراق که بیشتر در کوهستان ها و شهرهای مرزی عراق در شمال این کشور رخ می داد،کمتر در خاطرات زرمندگان آن دوران دیده می شود به همین دلیل خاطرات جهروتی زاده از این حیث یک استثناست.گرچه ردپای او را در جنوب و عملیات های مختلف هم می شود دید.

نویسنده: محمود جوان بخت ناشر: سوره مهر

پوتین های مریم

کتاب <پوتین های مریم> خاطرات یکی از زنان خرمشهری (مریم امجدی) از ایام جنگ ایران و عراق است.راوی که دوران نوجوانی و جوانی اش مصادف با روزهای جنگ بوده پس از انقلاب ضمن تحصیل در دبیرستان به عضویت حزب جمهوری اسلامی،جهاد سازندگی و بسیج مستضعفین خرمشهر درآمده و دوره های امدادگری و فنون نظامی را آموزش می بیند.باشروع تهاجم عراق به خرمشهر،او در مشاغل مختلف چون امدادرسانی در بیمارستان دکتر مصدق، نگهداری از انبار مهمات مسجد جامع خرمشهر خدمت می کند و در این مدت گاهی نیز به خط مقدم جبهه می رود.راوی در این کتاب به نقل خاطراتی از شروع جنگ ایران و عراق و اشغال خرمشهر تا زمان آزادسازی آن می پردازد.

نویسنده: فریبا طالشپور ناشر:سوره مهر

دوره درهای بسته

<دوره درهای بسته> از جمله کتاب هایی است که اسارت را از زبان آزادگان روایت می کند. در این کتاب ها سعی بر آن بوده که به صورت روایی فضای اسارت ترسیم شود به گونه ای که واقعیت به درستی عنوان شود.<دوره درهای بسته 2> به روایت اسیر شماره 15533 یعنی فاطمه ناهیدی نقل می شود. نگارنده این کتاب،از آغاز جنگ،وضعیت اعزام به جبهه فاطمه ناهیدی را ترسیم می کند. فاطمه ناهیدی فارغ التحصیل رشته مامایی 24 ساله با گروهی از پزشکان برای امداد به جبهه های دفاع مقدس اعزام می شود. در این کتاب حالات روحی و وصف سختی های دوران اسارت،مخصوصا برای یک زن،بخوبی به تصویر کشیده شده و مخاطب را ناخودآگاه تا پایان ماجرا به دنبال خود می کشاند.

نویسنده: مریم برادران ناشر: روایت فتح