آرشیو پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۸۸
ایران زمین
۱۴

ایران و مردم

هشدار امور آب به تخریب دریاچه «ولشت»

دریاچه «ولشت» در بخش مرزن آباد چالوس با فعالیت یک کارگاه تولیدی شن و ماسه درقسمت پایین دست آن مورد تهدید جدی قرارگرفته و با ادامه فعالیت کارگاه احتمال اینکه درآینده نزدیک دچار ریزش و رانش شود، بسیار زیاد است.

«حامد عبداللهی» مدیر امور منابع آب شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت به بازدید کارشناسان فنی این نهاد با هدف بررسی نحوه فعالیت کارگاه و تاثیرگذاری آن روی این دریاچه اشاره کرد و به ایرنا گفت: نباید اجازه داد تا این کارگاه فعالیتش را ادامه دهد، درغیر این صورت برای این دریاچه تهدید آور خواهد بود. این کارگاه درمنطقه پایین دست این دریاچه و در ضلع جنوبی جاده کرج - چالوس منطقه بخش مرزن آباد چالوس فعالیت دارد. گفته می شود در گذشته بارها اهالی منطقه از کم توجهی مسئولان ادارات ذیربط نسبت به فعالیت این کارگاه و آثار تخریبی آن روی این دریاچه انتقاد داشته اند تا اینکه این موضوع بتازگی در دستور کار دستگاه قضا قرارگرفته است.

تمدید وام کشاورزان لرستانی خسارت دیده از سرمازدگی

گروه ایران زمین کشاورزانی که سال زراعی گذشته بر اثرعوامل قهری دچار خسارت شده و توان پرداخت اقساط و معوقات بانکی خود را ندارند مشمول طرح مهلت بازپرداخت وام بمدت یک تا سه سال هستند. «مجید یوسفی» مدیر امور شعب بانک کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه مهلت بازپرداخت وام های پرداخت شده به کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی و سرمازدگی در این استان تمدید شد، از کشاورزان خواست، به همراه ضامنان به شعب بانک عامل مراجعه کنند.

زخم تلخ بی توجهی و سودجویی بر تپه باستانی«پری جا»

«پری جا» تپه ای باستانی در قائمشهر مازندران علاوه بر ناشناخته بودن، هر روز از سوی کشاورزان و سودجویان مورد بی توجهی قرار می گیرد.به گزارش ایسنا، تپه «پری جا» در فاصله 5 کیلومتری شمال غرب شهر قائمشهر و در کنار جاده قائمشهر- سیمرغ، در میان زمین های زراعی روستای «کلاگرمحله» قرار دارد. این تپه از هر سو مورد تعرض کشاورزان و افراد سودجو قرار گرفته است؛ پیشروی فعالیت های کشاورزی درعرصه تپه، کالبد تپه را تهدید می کند، به طوری که در قسمت های شرق تپه خاکبرداری شده و دیگر بخش ها نیز در معرض پیشروی آب شالیزارها قرار دارد. «مهدی خلیلی» کارشناس باستان شناسی گفت: برنامه پژوهشی گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه «پری جا» در مهر ماه سال 90 انجام شد.