آرشیو شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۸۹
اجتماعی
۴

جزئیات آزمون دکترا در شیوه نامه جدید پذیرش دانشجو

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: با تدوین شیوه نامه جدید پذیرش دانشجوی دکترا از هرگونه اعمال سلیقه در پذیرش دانشجوی دکترا و بی توجهی به سوابق آموزشی جلوگیری به عمل می آید.

مجتبی شریعتی نیاسر در گفت و گو با خبر 20 شبکه چهار سیما افزود: شیوه نامه جدید پذیرش دانشجوی دکترا یک ماه پیش به دانشگاه ها ابلاغ شد.

وی به دغدغه های دانشجویان و نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: در این شیوه نامه با یکپارچه سازی نظام پذیرش دانشجوی دکترا و لزوم توجه به سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلبان و البته جلوگیری از هرگونه اعمال سلیقه به تمامی دغدغه های داوطلبان و نمایندگان مجلس پاسخ داده شد.

شریعتی نیاسر اظهار داشت: سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلبان در قالب فرم های امتیاز بندی شده مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم های دانشگاهی اعم از دانشگاه آزاد، دولتی وغیر دولتی مجری دوره های دکترا هستند گفت: تمام دانشگاه ها موظف هستند طبق این شیوه نامه به پذیرش دانشجوی دکترا اقدام کنند.

شریعتی افزود: دانشگاه ها موظف هستند یک ماه قبل از برگزاری آزمون غربالگری خود را که در پایان فصل زمستان انجام می دهند به وزارت علوم منعکس کنند و ما هم رسما و به صورت کاملا شفاف روی سایت قرار می دهیم.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه دستگاه های نظارتی در این مرحله فعالیت دارند گفت: از هرگونه اعمال سلیقه از سوی دانشگاه ها جلوگیری به عمل می آید.

وی به حضور سازمان سنجش در آزمون دکترا اشاره و تصریح کرد: مراحل پذیرش دانشجوی دکترا به دودسته تقیسم می شود که در بخش آزمون سنجش عمومی، سازمان سنجش غربالگری داوطلبان را انجام می دهد و سپس براساس امتیازاتی که داوطلبان کسب کردند به دانشگاه ها معرفی می شوند.

وی گفت: با این شیوه نامه مباحث مربوط به تعدد منابع آزمون دکترا از بین می رود به طوری که در بخش سنجش عمومی فقط از دروس پایه در سطح لیسانس از داوطلبان آزمون گرفته می شود و در بخش تخصصی دانشگاه ها مسئول ارزیابی داوطلبان هستند.