آرشیو شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۸۹
فرهنگ و هنر
۲۳

مهدی فخیم زاده با اشاره به بحران های امروز سینمای ایران:گرفتاری سینمای امروز مربوط به «ایوبی» نیست

مهدی فخیم زاده با تاکید بر اینکه گرفتاری سینمای امروز مربوط به آقای ایوبی نیست، به نقل از سیروس الوند گفت: خدا کند برای آقای دکتر ایوبی اتفاقی نیفتد.

فخیم زاده با اشاره به فعالیت خود در سینمای ایران گفت: من همیشه در سینما بودم، یعنی هم در تلویزیون و هم در سینما بودم بنابراین به شرایط سینما آشنا هستم. شرایط فعلی سینما مربوط به امروز نیست، بلکه ریشه در سال های دور دارد.

در رابطه با آقای حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که مدیریت سینما را بر عهده دارد اعتراف می کنم که انسان منصف، مدیر خوب و باسوادی است. گرفتاری سینمای امروز مربوط به آقای ایوبی نیست. باز کردن خانه سینما کار کوچکی نبود که به دست ایشان اتفاق افتاد.

این کارگردان و بازیگر افزود: ایوبی مشکل تهیه کنندگان را حل و با سیاست تهیه کنندگان را یکپارچه کرد. اگر ما از سینما می گوییم مربوط به آقای ایوبی نیست، انتقاد ما متوجه ایشان نیست. اگر قبول کنیم که فیلم مشکل دارد، چرا از آقای ایوبی انتقاد می شود، بلکه باید از خود کارگردان انتقاد شود و از او هم پاسخ دریافت نشود.

به گفته این کارگردان سینما، تولید دولتی و سالن دولتی زمینه فساد را فراهم می کند که این موضوعات ارتباطی به آقای ایوبی ندارد و این موضوعات در پخش و نمایش خود را نشان می دهد. او تاکید کرد: مشکل در روش است، ما می گوییم مسئولیت فیلم را به فیلمساز بسپاریم اما به مسئول سینمایی کشور کار نداشته باشیم اما از آنجایی که ما وزیر ارشاد را مسئول فیلم می کنیم در نتیجه افراد خاص به سینما راه می یابند و یکسری سدهایی را در مراحل تولید ایجاد می کنند، مثلا در مرحله پروانه ساخت و غیره. ما باید سینما را به عنوان صنعت بشناسیم و نباید به معلول ها توجه کنیم، زیرا سیستم مشکل دارد، هر کسی هم که در راس قرار بگیرد باید بر اساس سیستم عمل کند، در نتیجه کار به فساد کشیده می شود.

این کارگردان با سابقه کشورمان درباره فعالیت برخی موسسات فیلمسازی هم گفت: برخی موسسات فیلم می سازند اما عملا فیلم ها نمایش داده نمی شود و برخی دیگر اصلا موضوع آنها ساخت فیلم نیست، زیرا این کار آدم خاص خود را می خواهد و در کلاس های تدریس هنرپیشگی کسانی فعالیت می کنند که هیچ شناختی از این کار ندارند و این کلاس ها بیشتر جنبه کاسبکارانه دارد.