آرشیو شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴، شماره ۳۶۴۱
حمل و نقل ریلی
۲۳
روی ریل

سفر خارجی با قطار

در ستون روی ریل قصد داریم از این پس اطلاعات قطارها، شرکت های مسافری، بلیت قطارها، زمان های حرکت و مسیرها را در اختیار خوانندگان عزیز این صفحه قرار دهیم.در این قسمت با قطار بین المللی و امکانات سفر با قطار به ترکیه به صورت مختصر می پردازیم.

شرکت حمل ونقل ریلی رجاء در راستای توسعه همکاری های کشورهای منطقه و گسترش صنعت ایرانگردی و جهانگردی، با همکاری راه آهن ترکیه اقدام به راه اندازی قطارهای بین المللی تهران – آنکار و تبریز - وان کرده است.قطار تهران-آنکارا: این قطار پس از عبور از ایستگاه های زنجان، تبریز و سلماس (فقط در زنجان، تبریز و سلماس سوار و پیاده شدن مسافر انجام می گیرد) به مرز ریلی رازی می رسد. در ایستگاه سلماس با سوار شدن مسوولان نهاد و گذرنامه به قطار، کنترل نهایی و ممهور شدن گذرنامه ها در حد فاصل سلماس تا رازی در داخل قطار انجام می شود. در ایستگاه رازی کنترل گمرک انجام و پس از خروج از ایستگاه مرزی رازی، قطار در ایستگاه مرزی کاپیکوی در ترکیه برای بررسی گذرنامه ها و گمرگ توسط ماموران این کشور متوقف می شود. ایستگاه های بعدی، وان و اسکله وان هستند. در اسکله وان مسافران سوار کشتی (فری بوت) شده و پس از پنج ساعت مسافرت با کشتی روی دریاچه وان به اسکله تاتوان رسیده و سفر خود را با قطار درجه یک کوپه ای (تخت دار) ترکیه ادامه می دهند.

قطار پس از عبور از ایستگاه های آلازیق، مالاتیا، سیواس و کایسری به ایستگاه راه آهن آنکارا در شهر آنکارا می رسد. فاصله ریلی ایستگاه تهران تا ایستگاه آنکارا 2399 کیلومتر است. مدت زمان سیر این قطار از تهران تا آنکارا حدود 60 ساعت است.محل استقرار مسافران در قطار ایران و ترکیه توسط برچسب هایی در ایستگاه مبدا حرکت مسافران مشخص می شود. مسافران باید به شماره های درج شده دقیقا توجه کنند، زیرا عدم استقرار در جای تعیین شده مشکلاتی را برای مسافر و دیگران در پی خواهد داشت.