آرشیو یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴، شماره ۴۴۱۹
صفحه اول
۱

وعده آغاز فروش اقساطی مسکن به زودی

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور گفت: فروش اقساطی مسکن طرح انبوه سازان برای خروج رکود در بازار مسکن بود که طی چند روز آینده با تفاهم بانک مسکن اجرایی خواهد شد.

حسن محتشم در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما اظهار کرد: سال گذشته کانون سراسری انبوه سازان کشور مواردی را برای خروج مسکن از رکود با عنوان بسته پیشنهادی تقدیم رئیس جمهور کرد که در پی دستور معاون اول رئیس جمهور جلسات متعددی در باره بررسی پیشنهادات انبوه سازان تشکیل شد که یکی از موارد آن فروش اقساطی یا لیزینگ مسکن بود.

وی افزود: در بحث فروش اقساطی مسکن، انبوه سازان واحدهای ساخته شده خود را با توافق خریدار به صورت اقساطی واگذار می کنند که لازمه آن تضمینی است که به واسطه بانک صورت می گیرد تا کل اقساط به موقع تسویه و سند ملک به نام فروشنده ثبت شود. محتشم با بیان این که بانک سند را در اختیار دارد و پولی دریافت نمی کند، گفت: انبوه ساز پول را پرداخت می کند و انتظار دارد که این موضوع به صورت شفاف بررسی شود و بانک بابت خدماتی که ارائه می کند کارمزد دریافت کند.

وی درباره نرخ پیشنهادی سود از جانب انبوه سازان تصریح کرد: این سود 2 درصد بیش از تورم است به اضافه این که بانک مسکن 4درصد بابت تضمین کارمزد دریافت می کند. وی با بیان این که بانک مسکن تا مبلغ صد میلیون تومان تضمین می کند، گفت: بانک مسکن اخیرا اعلام آمادگی مبنی بر 100 میلیون تومان تعهد پرداخت این اقساط را کرده است اما هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.

این مقام صنفی تصریح کرد: انبوه سازان آمادگی واگذاری واحدهای مسکونی با اقساط بلندمدت 10 تا 15 ساله ندارند و این امر می تواند با مدت کمتر و در شرایط زمانی کوتاه با توافق خریدار و فروشنده صورت گیرد تا مجدد وارد چرخه تولید شود.