آرشیو یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۲۰
ورزشی - اخبار کشور
۹

دانشمند ایرانی جایزه جهانی منع گسترش سلاح های شیمیایی را کسب کرد

پژوهشگر و استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جایزه سازمان جهانی منع گسترش سلاح های شیمیایی را از آن خود کرد.

به گزارش ایرنا از مشهد، پروفسور «مهدی بلالی مود» که به پدر سم شناسی ایران معروف است، به همراه دکتر «السترهی» متخصص سم شناسی بالینی از انگلستان موفق به دریافت جایزه سازمان جهانی منع گسترش سلاح های شیمیایی شده اند.

طی مراسمی در سازمان جهانی منع سلاح های شیمیایی واقع در لاهه هلند جایزه این دو دانشمند جهان با حضور نمایندگان رسمی 192 کشور عضو این سازمان در تاریخ 30 نوامبر برابر با نهم آذرماه امسال به آنان اهدا خواهد شد.

بلالی به پیشنهاد کنوانسیون ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی ایران به عنوان نامزد دریافت جایزه سازمان جهانی منع گسترش سلاح های شیمیایی انتخاب و پس از بررسی های این سازمان وی با توجه به فعالیتهای چشمگیر و ارزشمند برگزیده شد.

پروفسور «مهدی بلالی مود» کتاب ها و مقالات زیادی را با ارائه مستندات و عکس ها در زمینه سم شناسی پزشکی عوامل شیمیایی جنگی منتشر کرده است.

وی مشاور سم شناسی بالینی سازمان جهانی بهداشت است، و با شرکت در کنفرانس ها و همایش ها نتایج تحقیقات علمی اش را درباره مجروحان شیمیایی ارائه می داد. بلالی چاپ و انتشار 31 کتاب نظیر گازهای اعصاب، سم شناسی پایه و بالینی ترکیبات فسفردار عالی، جنگ های اعصاب، حشره کش های فسفره و اصول کلی درمان مجروحان شیمیایی را در کارنامه علمی خود دارد.

سازمان منع سلاح های شیمیایی جهان در سال 1997 تاسیس شده و جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای فعال این سازمان است.