آرشیو یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۲۰
صفحه آخر
۱۲

ایندیپندنت خبر داد:احتمال محاکمه انگلیس به جرم مشارکت در جنایات آل سعود در یمن

یک روزنامه انگلیسی به نقل از منابع رسمی از احتمال تحت پیگرد قرار گرفتن انگلیس به دلیل مشارکت در جنایت جنگی در یمن خبر داد.

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش داد، دیپلمات ها و وزارت خارجه انگلیس هشدار داده اند امکان این وجود دارد که لندن به واسطه ارتکاب جنایات جنگی در یمن تحت پیگرد قانونی قرار گیرد، زیرا شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می دهد موشک های انگلیسی که به عربستان فروخته شده برای هدف قرار دادن غیرنظامیان یمن مورد استفاده قرار گرفته اند. طبق این گزارش مشاوران «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس نیز اخیرا هشدار داده اند فروش موشک های پیشرفته به عربستان که در 9 ماه اخیر به صورت روزانه برای بمباران غرب یمن استفاده شده اند، احتمالا«قوانین انسان دوستانه بین المللی» را نقض کرده است. گرچه عربستان مدعی است که اعضای جنبش انصارالله در یمن را هدف قرار داده است اما هزاران غیرنظامی یمنی در این حملات شهید و مدارس، بیمارستان ها و زیرساخت ها نیز منهدم شده اند. طبق گزارش سازمان ملل، متعاقب این حملات، مردم یمن با کمبود شدید سوخت و مواد غذایی روبه رو شده اند و تقریبا بسیاری از بخش های یمن، با مشکل «قحطی» مواجه شده است.

دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل و دیگر سازمان های غیردولتی نیز تاکید دارند که تردیدی وجود ندارد که ائتلاف تحت رهبری آل سعود با سلاح هایی که از آمریکا و انگلیس دریافت کرده است، اهداف و مواضع غیرنظامیان یمن را هدف قرار داده اند. طبق آماری که درباره یمن اعلام شده، سازمان ملل برآورد کرده است که 21 میلیون نفر در حال حاضر فاقد خدمات حیاتی و عمومی هستند و بیش از 5/1 میلیون نفر نیز از خانه های خود آواره شدند. یونیسف نیز برآورد کرده روزانه 10 کودک یمنی (به طور میانگین) شهید می شوند و 6 میلیون نفر با ناامنی غذا مواجه هستند. برنامه جهانی غذا اما می گوید که اغلب استان های یمن در حال حاضر تنها یک سطح پایین تر از بحران کامل قحطی قرار دارد.

تمام این گزارش ها اما فقط در حد همین گزارش و هشدار باقی مانده و مدعیان حقوق بشر تاکنون به جای کمک به مردم مظلوم یمن، از متجاوزان ثروتمند سعودی حمایت کرده اند.