آرشیو دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۹۱
زندگی
۱۳
نکته

رسم نمودار شادی

مهتاب محمدی

نمودار شادی توسط کارشناسان ترسیم شد. محققان به دنبال پاسخ دادن به این سوال که آیا بحران میانسالی یک حقیقت است یا افسانه، نمودار شادی را در دهه های مختلف زندگی ترسیم کردند و به این نتیجه دست یافتند که شادی به شکل منحنی یو شکل بوده و با نوسان همراه است. آنها ادعا کردند، در دوره میانسالی و اوایل دهه پنجم زندگی نرخ شادی و احساس رضایت از زندگی به حداقل خود می رسد و پس از آن دوباره اوج می گیرد. این مطالعه که روی 50 هزار بزرگسال استرالیایی، آلمانی و بریتانیایی انجام گرفت، اثبات کرد اکثر افراد پس از گذراندن بحران میانسالی دوباره هیجان های مثبت و احساس شاد بودن را در زندگی تجربه خواهند کرد به طوری که در دوره سالمندی و اوایل دهه هشتم زندگی این میزان به حداکثر مقدار خود می رسد.

به گزارش گاردین، افراد از سن 40 تا 42 سالگی کمترین میزان شادی را تجربه می کنند. در این آزمایش نرخ شادی با کمک پرسشنامه هایی انجام گرفت که در آن میزان شادی از صفر تا یک در نظر گرفته شده بود و مطابق با پرسشنامه عدد صفر، کمترین میزان هیجان را نشان داده و 10 نماد بیشترین میزان از نرخ شادی بود. در این تحقیق متغیرهایی مانند جنسیت، سطح فرهنگی، اقتصادی و تحصیلی نیز در نظر گرفته و اثبات شد سن مهم ترین نقش را در احساس رضایت از زندگی و شاد بودن دارد و نباید بحران میانسالی را جدی گرفت. چرا که روندی گذرا داشته و ثابت نخواهد ماند.

پروفسور فیلیپ هادسون، روان درمانگر و محقق دانشگاه لندن معتقد است، دوران کودکی و سالمندی بهترین زمان برای افراد محسوب شده و اکثر انسان ها در این دوران می توانند آرامش نسبی را تجربه کنند. تحقیقات نشان می دهد، در دوران سالمندی و کودکی به علت کاهش مسئولیت و تامین بودن شرایط رفاهی، احتمال آسیب پذیر شدن روان افراد تحت شرایط محیطی کمتر وجود دارد و امکان لذت بردن از زندگی بیشتر فراهم می شود. به عقیده محققان، در سالمندانی که تجربه زندگی پویا و موفقی داشته اند، کسب شادی و احساس رضایت از زندگی بیشتر انتظار می رود حتی اگر بحران میانسالی را تجربه کرده باشند. این برای نخستین بار است که محققان به طور دقیق موفق به ترسیم نمودار شادی شده اند و امید است با کمک این نمودار امکان کمک برای کنار آمدن با شرایط استرس زا در سنین مختلف فراهم شود.